"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Letup bom guna walkie talkie, pegawai polis maut

BERNAMA

KEADAAN kenderaan yang dinaiki pegawai polis yang terkena letupan bom. FOTO Ihsan Polis Bannang Satar.

KEADAAN kenderaan yang dinaiki pegawai polis yang terkena letupan bom. FOTO Ihsan Polis Bannang Satar.

Yala (Thailand): Seorang pegawai polis maut manakala empat lagi cedera dalam satu serangan bom di Bannang Sata di Yala, di sini, semalam.

Kejadian berlaku kira-kira 11.30 pagi (waktu tempatan) ketika sekumpulan polis diketuai Ketua Siasatan Jenayah Balai Polis Bannang Sata yang menaiki sebuah pikap dalam perjalanan ke tempat kejadian serangan khianat yang berlaku pada malam Khamis.

Enam kenderaan di dua lokasi di Bannang Sata dilaporkan terbakar dalam serangan khianat itu.

Ketua Polis Daerah Bannang Satar Kolonel Polis Ranon Surawit berkata sebutir bom dipercayai ditanam di tepi jalan diletupkan menggunakan walkie-talkie apabila pikap yang dinaiki mereka tiba di lokasi kejadian.

"Akibat letupan yang kuat, pikap itu terbabas. Sekumpulan lelaki dipercayai bersembunyi di kawasan hutan berdekatan turut melepaskan tembakan ke arah kenderaan polis," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Ranon berkata Ketua Siasatan Jenayah Balai Polis Bannang Sata terkena serpihan bom dan meninggal dunia di tempat kejadian.

"Empat lagi anggota polis dihantar ke hospital berdekatan untuk menerima rawatan," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Thailand Jeneral Polis Damrongsak Kittiprapas telah mengarahkan polis mempergiatkan usaha menjejaki dalang di sebalik letupan itu.

Tiada ulasan: