"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerusi DUN Batang Kali diisytihar kosong

Ng Xiang Yi

Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor hari ini mengumumkan kerusi bagi kawasan Batang Kali kosong.

Pengumuman itu dibuat Ng Suee Lim di Shah Alam hari ini.

Kata Ng keputusan itu dibuat selepas Adun Batang Kali Harumaini Omar gagal menghadirkan diri dalam persidangan DUN Selangor selama enam bulan tanpa sebarang notis.

Menurut Ng berdasarkan data pada penyata rasmi dan buku kedatangan Adun Selangor, Harumaini tidak hadir tapa kebenaran speaker pada keseluruhan persidangan DUN dari 23 hingga 30 Nov 2022; 1 hingga 2 Dis 2022; dan 5 hingga 6 Di 2022.

Katanya tiada rekod dalam Pejabat DUN Selangor dan pejabat speaker yang menunjukkan Harumaini memohon kebenaran daripada speaker untuk tidak hadir pada persidangan pada tarikh berkenaan.

Kata Ng penyata rasmi dan kuku kehadiran menunjukkan kali terakhir Harumaini hadir ke persidangan DUN Selangor ialah pada 27 Julai 2022.

"Memandangkan tempo enam bulan dikira bermula dari 28 Julai 2022, maka seperti yang diperuntukkan Perkara LXIX Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, tempoh ketidakhadiran Yang Berhormat Batang Kali telah melebihi enam bulan.

"Maka pada menjalankan kuasa saya sebagai Speaker DUN Selangor mengikut Perkara LXIX Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, saya dengan ini mengisytiharkan kerusi Harumaini kosong berkuat kuasa mulai 28 Jan 2023," katanya.

Turut hadir semasa sidang media pengumuman tersebut ialah Timbalan Speaker DUN Selangor, Hasnul Baharuddin.

Harumaini merupakan calon Bersatu - sekali gus PH - dalam PRU ke-14 yang dilangsungkan pada 2018.

Bertanding di Batang Kali, dia memenangi kerusi tersebut dengan mengetepikan dua calon lain termasuk penyandang Mat Nadzari Ahmad Dahlan.

Seorang lagi calon ialah dari PAS, Mohd Hasnizan Harun.

Harumaini memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 8,315. Dia memperoleh 21,536 undi berbanding 13,221 yang dipungut Mat Nadzari.

Apabila Bersatu meninggalkan PH pada Feb 2020, Harumaini enggan menyertai langkah tersebut sebaliknya menyertai Pejuang kemudian.

Tiada ulasan: