"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Si warga emas bengong sertai demonstrasi tuntut pengeluaran KWSP, lelaki khuatir rakyat dipergunakan

WAN SITI AMINAH

Seorang lelaki meluahkan rasa bimbangnya dengan kehadiran warga emas dalam demonstrasi tuntutan pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Hal ini kerana, rakyat yang berusia 55 tahun ke atas tidak pernah dihalang untuk mengeluarkan simpanan mereka dalam skim caruman pekerja itu.

Oleh yang demikian, dia khuatir sekiranya orang awam khususnya warga emas hanya dipergunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Setakat ini, luahan pemuda yang dimuat turun di laman aplikasi Twitter itu telah mendapat tontonan dari hampir setengah juta pengguna.

“Saya lihat, rata-rata yang sertai demo ini seperti sudah berumur lebih 55 tahun. Tidakkah mereka tahu bahawa mereka sudah boleh keluarkan SEMUA wang KWSP?

“Adakah mereka tak sedar sedang dipergunakan oleh NGO tak bertanggungjawab?,” ciap akaun yang menggunakan nama @SyedAkramin.

Semalam, enam NGO menyerahkan memorandum kepada Jabatan Perdana Menteri bagi menuntut pengeluaran kecemasan bersasar secara segera.

Antara NGO terlibat adalah Global Human Rights Federation (GHRF), Pertubuhan Gagasan Inovasi Rakyat Malaysia (PGIRM), Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Independent Living and Training Centre Malaysia.

Sewaktu wakil NGO ditemu bual oleh media, terlihat beberapa orang awam termasuk warga emas memegang placard atau poster bagi menyokong memorandum serahan mereka.

Untuk maklumat lanjut, penyimpan yang ingin berhijrah ke luar negara atau hilang upaya secara fizikal atau mental sehingga tidak dapat bekerja dibenarkan untuk mengeluarkan keseluruhan simpanan mereka.

KWSP juga membenarkan pengeluaran sebahagian dari simpanan Akaun 2 di bawah skim Kesihatan, Haji, Pendidikan serta Ansuran Bulanan Pinjaman Perumahan.

Tiada ulasan: