"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perpaduan Jamaah Lebih Penting Daripada Kerajaan Perpaduan


Mula-mula Tok Guru Nik Aziz (TGNA) cakap jangan teruskan agenda perpaduan dengan UMNO kerana ia akan memecahbelahkan parti. Mereka dengar tapi mereka tak patuh. Selepas tu TGNA cakap ikut keputusan muktamar tahun lepas di Ipoh supaya kita terus memperkasakan Pakatan Rakyat. Mereka dengar tapi tak patuh juga. Kemudian TGNA cakap cerita Kerajaan Perpaduan ini mengarut. Mereka dengar tapi tak patuh juga. Selepas itu Tok Guru kata mereka yang terus menerus memperjuangkan agenda Kerajaan Perpaduan adalah boneka UMNO. Mereka dengar dan terus menerus lagi tak patuh. Akhir sekali Tok Guru kata kalau dah suka sangat UMNO sila letak jawatan dan keluar PAS. Jangan dok buat sampah dalam parti. Rasanya mereka dah dengar dan faham dah kot!

Memang betul TGNA bukan maksum. Beliau pun ada kesilapan sebagai seorang manusia. Tetapi dalam bab ini Tok Guru tidak silap. Awal-awal lagi (sejak isu ini mula timbul selepas kemenangan PR tahun lepas) beliau telah menolak sebarang usaha ”perpaduan” dengan UMNO kerana Tok Guru lebih mementingkan perpaduan jamaah. Tepat sekali firasat Tok Guru kerana beliau dan rakyat Kelantan dah masak sangat dengan perangai UMNO ni. Ada yang akan berkata kerana Tok Guru tegur Ustaz Nasha secara terbuka maka retak menjadi belah di dalam PAS. Tetapi tahukah kita semua sudah berapa lama Tok Guru dok nasihat mereka ni supaya lupakan cerita perpaduan dengan UMNO dan beri perhatian penuh kepada usaha-usaha memperkasakan PR? Tetapi mereka terus degil, sekarang kan kita sendiri yang sakit?

Tok Guru adalah Murshidul Am kita dan sudah tentu aspek Kerajaan Perpaduan ini adalah perkara dasar yang tertakluk di bawah Majlis Syura (yang mana dipengerusikan oleh Tok Guru). Sementelah itu Presiden sendiri tidak pernah membawa perkara yang sebegini besar di dalam mesyuarat AJK PAS Pusat. Apatah lagi nak dibawa dalam mesyuarat Majlis Syura! Sebaliknya ia telah dilontarkan kepada ahli-ahli dan media secara meluas dan akhirnya menimbulkan banyak kekeliruan. Ruang yang ada semasa muktamar pun telah tidak digunakan untuk memberi penerangan sejelas-jelasnya kepada perwakilan dan pemerhati apa ”nateng” itu Kerajaan Perpaduan. Jikalau pimpinan pusat pun tak tau, pimpinan negeri dan kawasan lagilah tak tau apa! Akhirnya muktamar tamat dalam keadaan isu ini tergantung di awang-awangan.

Anak Bapa ingin menasihati kita semua supaya kembali merapatkan saf dengan sesegera yang mungkin. Apa saja isu walau nampak hebat mana sekali pun perlu dibawa berbincang (hairan pula melihat gelagat pimpinan kita kebelakangan ini yang mula menjauhi diri dari berbincang atau bersyura seperti dulu) terlebih dahulu sebelum dilontar kepada ahli-ahli, terutama isu yang melibatkan UMNO. Jika tiada kata putus dalam perbincangan ini maka elok kita campak jauh-jauh apa saja yang boleh memecah-belahkan kita walaupun kita nampak ada kebaikan kepada perkara tersebut. Bukankah kesatuan atau perpaduan kita jauh lebih penting?

Tiada ulasan: