"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Mufti lambat, Najib dulu bagi fatwa 1Malaysia

pasmaran

"Setelah sekian lama para mufti membisu berhubung slogan 1Malaysia, akhirnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bangkit mendahului institusi tertinggi agama Islam itu dengan memberi fatwa bahawa gagasan yang direkaciptanya itu menepati ajaran Islam.

Menurut muka depan akhbar propaganda dan gerak saraf Umno, Utusan Malaysia, Najib ketika berucap di hadapan penuntut-penuntut Maahad Tahfiz Al-Quran Al-Habibiah, di pekarangan Masjid Jamek Batu 20, Kuang, Selangor pada majlis berbuka puasa semalam

berkata, gagasan 1Malaysia yang direka dan sedang dilaksanakannya sekarang telah menepati kehendak ajaran Islam yang sentiasa menuntut umatnya berlaku adil sesama manusia termasuk kepada yang bukan Islam.

Menurut Najib, seperti yang dinyatakan Allah SWT dalam surah Al-Maidah yang menekankan keadilan untuk semua, amalan itu akan meningkatkan ketakwaan seseorang.

Katanya lagi, gagasan 1Malaysia yang sedang dihayati pada masa ini merupakan satu gagasan yang tetap bersifat Islamik dalam pengisian dan matlamatnya.

“Ini adalah berpandu pada ayat kelapan dalam surah Al-Maidah yang bermaksud ‘Wahai orang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah lagi menerangkan kebenaran dan jangan sesekali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu tidak berlaku adil.
“Hendaklah kamu berlaku adil kepada sesiapa juga kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah maha mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu ketahui,” katanya.

Turut hadir isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar dan Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Datuk Mohamad Adzib Mohd. Isa.

Tegas Najib lagi, ayat tersebut menerangkan bahawa keadilan bukan hanya kepada umat Islam sahaja tetapi untuk semua orang.

Katanya, malah jika dilihat pada sejarah Rasulullah SAW, perlembagaan Madinah sendiri mengutama dan mempertahankan Islam sebagai agama keadilan untuk semua dan melindungi kaum minoriti serta memberi kebebasan beragama kepada penganut lain.

“Oleh itu, marilah kita sama-sama melakukan yang terbaik kepada bukan sahaja umat Islam tetapi turut berlaku adil kepada yang bukan Islam.

“Mudah-mudahan dengan cara seperti ini, kita akan lebih bertakwa kepada Allah dan inilah sebenarnya yang terangkum dalam gagasan 1Malaysia.

“Apabila kita amalkan 1Malaysia, insya-Allah negara kita akan lebih aman dan kehidupan kita lebih harmoni di negara Malaysia yang dicintai,” ujarnya.

1Malaysia yang mengandungi dua ayat “rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan” ialah gagasan yang dicipta Najib sebaik sahaja mengambil alih tampuk pemerintahan daripada PM terdahulu, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Sebagaimana Abdullah yang memperkenalkan konsep Islam Hadhari (kini telah ghaib) dulu, Najib juga segera memintas bahawa ianya bertepatan dengan Islam, iaitu agama rasmi negara ini.

Sebagaimana para ulamak dan ustaz yang beria-ia mencari dalil, berhujah dan berseminar bagi mengislamikkan Islam Hadhari dulu, 1Malaysia juga dijangka akan dikupas para ulamak bagi mempertahankan betapa syari’ienya konsep tersebut.

Setakat ini para ustaz kerajaan belum digerakkan secara rasmi bagi mempromosikan 1Malaysia. Yang ada ialah ciptaan berpuluh-puluh lagu yang didendangkan di corong-corong radio dan stesen televisyen.

Barangkali bertolak daripada kelembapan para ustaz Umno untuk mengislamikkan 1Malaysia, Najib bingkas bangun mendahului para mufti memfatwakan gagasannya itu menepati ajaran Islam.

Bagi sesetengah pihak, konsep yang dimainkan itu banyak menyalahi tindak-tanduk partinya sendiri kerana kelompok yang dipimpinnya itu setakat ini terlalu banyak memainkan sentimen perkauman untuk survival. Termasuk agenda media arus perdana yang merupakan tali barut Umno, saban hari memainkan isu perkauman sehingga meresahkan keseluruhan rakyat.

Terbaru, Umno mendalangi satu perarakan membawa kepala lembu di Shah Alam bagi membantah perpindahan kuil, tetapi jelas bertujuan perkauman.

Sebelum ini sudah banyak kalimah-kalimah perkauman dilontar dan demonstrasi jalanan anjuran pendokong parti itu dibuat, juga berunsur perkauman.

Agenda perkauman sengaja dimainkan Umno setelah kekalahan besar BN pada pilihan raya umum Mac tahun lalu. Antara agenda perkauman yang dimainkan Umno dengan konsep 1Malaysia yang mengajak kepada perpaduan, di tengah-tengah itulah rakyat sebenarnya amat terkeliru dan bingung mana satukah yang benar!

SidangOnline.net

Tiada ulasan: