"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Fitnah media, blog turut tertimpa Tok Guru Nik Abdul Aziz / Nizar / PKFZ / altantuya

nanbinjai
Saya pun ikut sedih bila Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat membatalkan hasratnya dan terpaksa mengecewakan hasrat orang ramai untuk ikut bersama beliau mengerjakan ibadah Haji.

Saya difahamkan Tok Guru Nik Abdul Aziz ditaja sebagai mengetuai atau tarikan dalam soal mengerjakan ibadah Haji untuk satu pakej. Ini sudah tentu mengecewakan orang ramai yang mahu ikut mengerjakan Haji bersama beliau disamping untuk mendapatkan nasihat dan panduan beliau.

Ia langsung tidak ada kena mengena dengan jawatan beliau sebagai Menteri Besar. Tawaran mengerjakan Haji tersebut kerana beliau seorang ulama dan ini sudah menjadi perkara biasa kepada pihak tertentu yang kebiasaannya menganjurkan pakej mengerjakan Haji memberi tawaran percuma kepada satu orang yang bertaraf ulama untuk menarik pakej tersebut.

Kita mahu membicara panjang perkara ini tetapi tidak guna kerana Tok Guru Nik Abdul Aziz telah menarik diri daripada penajan tersebut.

Namun begitu apa yang menyedihkan kita ialah beliau terpaksa menolak sponser Haji itu kerana banyak perbicaraan beliau itu dalam media dan blog sehingga sampai kepada fitnah.

Namun begitu walaupun ia cukup mengecewakan Tok Guru Nik Aziz kerana beliau di tahan oleh Qhuraisy Malaysia tetapi setiap kejayaan ada hikmahnya.

Tok Guru Nik Abdul Aziz cukup terasa bagaimana teruknya media dan blog memberi pandangan sehingga ke peringkat fitnah berkenaan dengan isu beliau ditaja kerja Haji itu.

Begitu juga perasaan orang lain wahai Tok Guru ku bila Tok Guru menulis dalam blog minta diadakan EGM dan pecat beberapa pemimpin kanan PAS.

Saya tidak kisah kalau Tok Guru luahkan atau arahkan pemimpin tersebut letak jawatan dalam mesyuarat atau Tok Guru sebagai Mursyidul Am PAS sendiri mengemukakan usul supaya puak tersebut letak jawatan.

Perkara dalaman mesti dibincang dalam parti bagi menjaga maruah sahabat kita dalam satu perjuangan yang kita tuduh. Kita tidak boleh terikut stail Prof Dr Abdul Aziz Bari sebab dia tu orang luar... takan makan saman punya kaki.

Bila Tok Guru sejuk selepas mesyuarat khas PAS maka jelas ia membayangkan orang sudah perguna Tok Guru dan kita ada maklumat siapa orang itu.

Jadi kejadian Haji tertimpa pada Tok Guru banyak memberi pengajaran dan tazkirah. Kalau perkara ini tidak tertimpa kepada kita..., kita tidak sedar tetapi bila belaku atas kepala kita... baru kita sedar.

Walaupun begitu sikap media dan penulis blog buat perspesi bermacam-macam ia cukup melukakan hati Tok Guru. Kalau pandangan itu betul tak pa tetapi kalau fitnah, ia akhirnya melukan hati seorang yang kita sayangi.

Media dan blog sudah terikut dengan hujah Prof Madya Dr Hassan Hasbullah tetapi kenapa kita tidak terikut peringatan Presiden PAS, Tok Guru Abdul Hadi Awang bahawa persepsi fitnah haram dan berdosa maka tempat di neraka.

Menteri besar Kelantan membatalkan hasratnya menunaikan fardu haji musim ini kerana bosan dengan kerenah media, yang banyak mempersoalkan permergian beliau ke tanah suci itu yang ditaja pihak tertentu.

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata pemergiannya ke tanah suci yang dijadual pada 17 Nov ini ditangguhkan kerana media heboh mempersoalkan pemergiannya itu kerana ditaja orang tertentu yang didakwa mempunyai kepentingan dengan kedudukannya sebagai menteri besar.

Nik Aziz, yang juga mursyidul am PAS, berkata laporan dalam media dan laman blog mengenai tajaan untuk beliau itu bertujuan untuk memusnahkan kerjaya politiknya.

"Kalau di zaman Nabi dahulu baginda pernah dihalang oleh orang Quraisy daripada memasuki Kota Mekah, maka kini saya dihalang daripada niat untuk mengerjakan haji di tanah suci itu oleh Qurasy Malaysia," katanya ketika menyampaikan kuliah pagi Jumaat di Kota Bharu hari ini.

Dalam ceramah itu, Nik Aziz berkata, beliau tidak begitu "pelahap" (menagih) tajaan oleh seseorang untuk menunaikan ibadah haji kerana beliau mempunyai wang sendiri, tetapi menerima tawaran itu kerana mahu memenuhi niat orang yang ingin menaja pemergiannya.

"Tapi oleh kerana akhbar geger (bising) sangat, saya tangguhkan dulu niat untuk pergi ke Mekah kali ini," katanya.

http://nanbinjai.blogspot.com

Tiada ulasan: