"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Benar semua mufti kecuali Perlis beri kuliah - Dr Asri persoal Jais / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

Azamin Amin
KUALA LUMPUR, 18 Nov:
Bekas Mufti Perlis hari ini membidas dan mempersoalkan tindakan Jais yang tergesa-gesa mahu membawa kesnya ke Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam hari ini.

Ini dapat dilihat dengan tindakan pihak pendakwaraya dan JAIS menyerahkan affidavit permohonan perpindahan kes tersebut dalam tempoh 10 minit sebelum kes dibicarakan pada jam 9.15 pagi tadi.

Malah lebih mengejutkan, pihak JAIS telah menghebahkan kepada pihak media terlebih awal tentang permohonan perpindahan tersebut sebelum ianya dibicarakan di hadapan hakim dan dimaklumkan kepada Dr Asri beserta pihak peguambela.

"Saya tidak tahu apa agenda di sebalik tergesa-gesa mahu bawa kes ini ke mahkamah tinggi.

"Apatah lagi ianya dihebahkan kepada media terlebih dahulu sebelum didengar di hadapan hakim. Ini tindakan yang dikesali dan dipersoalkan," kata Asri ketika di temui di luar pekarangan mahkamah syariah Gombak Timur.

Ditanya sama ada beliau sebelum ini pernah memohon tauliah daripada pihak JAIS, Dr Asri menjelaskan tidak pernah sama sekali.

"Saya rasa ianya perlu kepada pengecualian kepada Ahli Majlis agama, pensyarah universiti, mufti dan bekas mufti. Sepatutnya tauliah ini perlu dihapuskan.

"Yang kedua, saya mengajar di premis kediaman individu," katanya yang kini merupakan pensyarah Universiti Sains Malaysia.

Sementara itu beliau juga turut mendedahkan bahawa terdapat surat pekeliling daripada pihak JAIS sekitar tahun 2007 sehingga 2008 yang membenarkan semua mufti berceramah dan menyampaikan kuliah di Selangor kecuali Mufti Perlis.

"Saya pernah melihat pekeliling itu dan masa itu saya masih lagi Mufti Perlis," katanya yang meminta pihak media bertanyakan sendiri pekeliling itu kepada pihak JAIS.

Dalam pada itu mengulas hal yang sama, Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru Zulkifli Noordin berkata pemberian tauliah ini perlu dihapuskan segera memandangkan ianya adalah hasil tinggalan dan warisan penjajah yang menyekat perkembangan agama di negara ini.

"Islam agama dakwah dan risalah. Setiap umat Islam berhak dan wajib menyampaikan seruan Islam.

"Penyebaran agama Islam tidak tertakluk kepada ustaz atau guru agama semata-mata tetapi semua penganutnya," katanya kepada media.

Dalam pada itu, bekas Menteri Besar Perlis Dato' Seri Sahidan Kassim yang memberi sokongan kepada Dr Asri berkata bahawa pertuduhan yang dilakukan oleh pihak JAIS terlampau umum iaitu 'mengajar berkaitan Islam tanpa tauliah.'

"Semua pertuduhan hendaklah khusus tetapi ini terlampau umum. Susahlah keadaan macam tu," katanya.

Perkara ini turut dibangkitkan di kamar bicara oleh peguambela Dr Asri, Kamar Ainah yang berhujah bahawa terma 'berkaitan Islam' itu terlalu luas dan bersifat umum.

"Berkaitan Islam ni...adakah mengajar doa, atau ajar mandi wajib perlu tauliah?," katanya yang mahu kes ini merujuk kes terdahulu melibatkan seorang pendakwah bebas Ustaz Abdullah Yasin atas tuduhan yang sama.

Katanya yang juga bertindak sebagai peguambela kes itu, kes Abdullah Yassin mempunyai pertuduhan yang jelas dan bersifat khusus iaitu mengajar petikan tafsiran surah al-Baqarah ayat 14 yang berkaitan sifat Munafik.

Di luar mahkamah, turut menarik perhatian ialah sokongan yang diberikan oleh selebriti dan pengacara Azwan Ali kepada Dr Asri.

"Kes ini unik dan akan membuka minda orang melayu.

"Saya tak pernah kenal dia tetapi ada cahaya di wajahnya. Hari ini telah membuktikan kebenaran, apabila Hakim banyak menolak alasan yang diberikan oleh pendakwaraya syarie," katanya yang juga seorang bekas graduan jurusan undang-undang.

Kes ini akan dibicarakan semula pada 5 Januari tahun hadapan di mahkamah yang sama setelah hakim menolak permohonan untuk dibicarakan di mahkamah tinggi syariah, Shah Alam.

Kes yang dibicarakan bermula jam 9.15 pagi tadi berakhir kira-kira jam 10 pagi, dengan kegembiraan sebilangan besar orang ramai termasuk tokoh terkenal di atas keputusan hakim hari ini.

Tiada ulasan: