"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akhbar Tamil 'serang' pemimpin MIC satu sama lain

Pemimpin MIC hari ini diingatkan supaya tidak lagi menggunakan akhbar bahasa Tamil untuk menyerang antara satu sama lain, kata pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak.

Katanya, perkara itu tidak sepatutnya diamalkan memandang masyarakat India merupakan komuniti minoriti yang berjumlah hanya 9.8 peratus daripada penduduk negara.

"Ini ada tiga suratkhabar India asyik bantai sana sini... Hari ini bantai sana, dua tiga hari kemudian yang sana bantai yang sini, tidak habis-habis," katanya tanpa menamakan individu terbabit.

"Anda sebenarnya memusnahkan satu sama lain, anda memusnahkan BN," tambahnya.

Sebaliknya, akhbar tersebut sepatutnya digunakan untuk menyatukan masyarakat India dengan menerangkan bagaimana dasar kerajaan boleh membantu mereka, kata perdana menteri.

Dalam ucapannya itu ketika merasmikan perhimpunan agung MIC ke-64 hari ini, Najib juga berkata MIC perlu mengenepikan politik berasaskan kasta bagi menjamin perubahan kepemimpinan parti.

Katanya, MIC sebaliknya perlu memilih pemimpin berdasarkan kemampuan sesorang calon dan bukannya berasakan taraf atau kasta seseorang.

"Kata tidak sepatutnya menjadi kayu pengukur dalam memilih pemimpin. Pilihlah mereka berdasarkan keupayaan, tidak kiralah (kasta) mereka atas sikit atau bawah sikit," katanya.

Tiada ulasan: