"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

CheguBard: Saya Ditahan Kerana Altantuya

Ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Badrul Hisham Shahrin yakin penahanan beliau malam tadi ada kaitan dengan pendedahan yang dibuat berhubung kematian wanita Mongolia, Altantuya Shariibu di Jakarta kelmarin.

Beliau berkata bagaimanapun polis memberi alasan penahanannya malam tadi adalah dibuat berdasarkan laporan polis yang mengaitkan tulisannya di dalam blog yang menyentuh mengenai Institusi Diraja.

Lawatan Badrul ke Jakarta selama lima hari bermula 4 hingga 9 Julai itu adalah dibuat atas rangka Lawatan Kerja Solidariti Anak Malaysia. Badrul bertemu aktivis dari pelbagai Badan Bukan Kerajaan (NGO) tempatan dan Gerakan Mahasiswa di Indonesia dan membentangkan pelbagai isu yang berbangkit di negara ini.

Bagaimanapun setelah pulang dari Jakarta semalam, pihak berkuasa menahannya atas akta hasutan (41) ekoran kenyataannya di blog dan di pentas ceramah.

“Selepas sesi soal-siasat saya dimaklumkan bahawa ada beberapa laporan polis yang dibuat ke atas saya dan siasatan dibuat di bawah seksyen (41) Akta Hasutan kononnya yang saya ni ada beberapa laporan dan ceramah dan penulisan saya di dalam blog tetapi dia cuba memberi pengkhususan mengenai laporan tulisan saya mengenai meraikan Hari Keputeraan Yang Dipertuan Agong kononnya saya hina Raja-raja Melayu dengan cuba mengajar.

“Bila saya membawa cadangan yang baik iaitu untuk memartabatkan lagi Instutusi Raja-raja Melayu, ada beberapa pembaikan dilakukan dan bagaimanapun sebenarnya saya tahu laporan polis tersebut dibuat oleh Umno Negeri Sembilan. Ia telah dibuat sebulan lebih tetapi tangkapan semalam dengan secara tergesa-gesa sebaik sahaja saya pulang dari Jakarta, saya rasa ada sedikit tekanan daripada rejim pemerintah,” katanya.

Badrul ditahan pada jam 8.45 malam sebelum memulakan mesyuarat Keadilan Rembau di pejabatnya oleh 10 anggota polis.

Beliau melahirkan rasa kekesalannya ekoran pihak polis kerana rencana yang dimaksudkan dibuat sebulan yang lepas di blognya.

Tindakan polis ini mengukuhkan lagi yang sebenarnya mereka bukan hendak mempersoalkan tentang artikelnya yang menyentuh Instutusi Diraja tetapi lebih kepada tindakan terdesak rejim Umno BN yang takut dengan bayang-bayangan sendiri.

“Saya memberi kerjasama yang baik semalam tetapi saya rasa cukup kesal kerana tangkapan dibuat secara tergesa-gesa dengan mengepung pejabat saya dan membawa saya semata-mata hendak memberikan tekanan tetapi kalau itulah yang diharapkan untuk melemahkan semangat dan sebagainya, saya tidak rasa ia adalah satu elemen yang boleh melemahkan semangat dan menakutkan saya. Malah semalam dalam sesi soal-siasat saya, mereka telah mendapatkan waran untuk mengeledah rumah saya dan kononnya bukti yang boleh mengaitkan saya dengan akta hasutan tersebut, mereka ambil beberapa gambar di ruagan kerja saya.

“Semua ucapan dan tulisan saya, saya ambil tanggungjawap penuh tetapi jawapan saya, saya yakin ini semua ada kaitannya dengan khususnya serangan terbaru kerana saya mendedahkan isu yang terbaru kepada tetamu kita di Jakarta dan media tempatan di situ mengenai kes penglibatan pembunuhan Altantuya sehinggalah bagaimana teorinya ia melibatkan keputusan penyerahan kedaulatan negara iaitu penyerahan keretapi tanah Melayu di mana kita perlu sujud kepada Singapura dan serahkan," katanya.

Selain itu, ketika disoalsiasat, beliau memberitahu ada soalan yang ditimbulkan daripada Polis Cawangan Khas untuk merekodkan kenyataan beliau mengenai beberapa persoalan lain bagaimanapun beliau mengambil keputusan untuk tidak menjawapnya.

Beliau berkata tindakan terdesak pihak polis yang telah diperkudakan oleh rejim Umno Negeri Selangor akhirnya berlarutan sehingga memaksa mereka terpaksa mencari bukti-bukti lain di kediamannya namun gagal.

“Cuma saya yakini ada cubaan untuk mengambil kenyataan saya daripada Cawangan Khas tetapi Alhamdullilah pengalaman saya mengajar kita menganai prosedur-prosedur siasatan dan saya tidak memberikan kerjasama untuk ini dengan cawangan khas yang cuba mengambil banyak maklumat daripada saya dan saya tidak mahu memberikan hujah lanjut akhirnya mereka telah berbincang dan membebaskan saya dengan jaminan polis.

“Mereka masih cuba mencari seperti diari, buku-buku saya dan antara yang disebut ialah komputer yang digunakan," katanya.

Tiada ulasan: