"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Usaha Terancang Umno BN Tekan Media Alternatif

Parti Keadilan Rakyat berkata ada usaha terancang untuk menekan dan menyekat media yang lantang mengkritik dasar dan tindak-tanduk kerajaan Umno-BN.

Pengarah Strategi PKR Tian Chua berkata keengganan Kementerian Dalam Negeri memperbaharui permit penerbitan Suara Keadilan, Harakh dan Roket atas pelbagai alasan menunjukkan ada usaha yang terancang di pihak pemerintah.

“Suara Harakah, Suara Keadilan dan Suara Roket semuanya tidak mendapatkan keadilan yang sewajar dan ini menunjukkan bahawa kita ditekan oleh KDN.

“Itu jelas dan mereka nampaknya takut kepada media yang telah disebarkan dan ini juga mencerminkan penyebaran maklumat oleh media-media alternatif semakin berkesan dan ini merupakan ketakutan rejim Najib,” katanya.

Beliau menyelar tindakan KDN yang lambat memperbaharui tempoh permit bagi akhbar bulanan DAP yang diterbitkan dalam versi bahasa Melayu, Cina dan Inggeris itu yang telah pun luput.

Permit edisi bahasa Inggeris Roket tamat pada Jun lalu, manakala edisi bahasa Melayu dan bahasa Cina pula masing-masing tamat pada September dan November tahun lalu.

Nasib yang menimpa Roket ini menyusuli tindakan yang dikenakan keatas Suara Keadilan dan Harakah baru-baru ini.

Lidah rasmi PKR dan Parti Islam Se-Malaysia itu dikenakan tindakan atas tuduhan menjual kepada bukan ahli.

“Ini jelas membuktikan mereka berat sebelah dan prejudis terhadap media-media alternatif tetapi saya anggap ini sabagai satu rancangan yang tersusun untuk menyekat kita tetapi saya sebenarnya tidak setuju untuk menyekat mana-mana pihak Utusan, tetapi saya berharap isu-isu Utusan atau Perkasa boleh keluar satu kenyataan dan saya tidak setuju dengan pandangan mereka.

“Jadi saya tidak setuju untuk menyekat dengan mana-mana pihak sebab saya percaya rakyat mempunyai hak dan rakyat akan menimbang dan menilai semua maklumat ini dan biar mereka putuskan,” katanya.

Tiada ulasan: