"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerajaan Upah 'Konsultan Luar', Negara Merdeka?

Mohd Ezli Mashut
SHAH ALAM 31 Ogos:
Benarkah Malaysia benar-benar merdeka ?

Itu persoalan yang timbul saat rakyat negara ini merayakan kemerdekaan kali ke-53.

TV Selangor mendapatkan ulasan Pengerusi Teras Pengupayaan Melayu yang juga Setiausaha Agung Seketeriat Himpunan Ulama Asia (Shura), Azmi Abdul Hamid.

“Saya berpandangan, kita belum mencapai kemerdekaan yang murni atau tulen kerana banyak perkara yang mutakhir ini menandakan kita masih dijajah pemikiran dan pengaruh luar.

"Ini termasuk memilih konsultan luar untuk menentukan kita meningkatkan imej, kemudian kita tidak lagi keluar daripada model pembangunan dan model ekonomi yang betul-betul merdeka daripada erti kata yang sebenar," katanya.

Azmi dipercayai merujuk kepada Apco Worldwide, sebuah firma perunding antarabangsa yang didalangi pemimpin Yahudi-Zionis, apabila menyebut konsultan luar.

Selain itu, beliau juga kesal kerana kerajaan gagal menjulang martabat bahasa kebangsaan hingga mendorong rakyat masih taksub kepada bbahasa asing dalam pertuturan seharian.

“Kita masih lagi ada ketakjuban kepada bahasa asing termasuk bahasa Inggeris sehinggakan melarat dalam perbualan seharian. Budaya itu bukan menunjukkan kemajuan tetapi kita berpatah ke belakang.

"Nampak sangat dasar kerajaan longgar dalam menentukan dasar bahasa dan budaya," katanya.

Tiada ulasan: