"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Budak' Ini Perlu Diberi Pengajaran

Zolkharnain Abidin

Kalau tidak salah ingatan, Zam pernah dipanggil ‘budak’ sahaja dalam Dewan Rakyat oleh al-Marhum Fadhil Noor. Panggilan itu dibuat ketika al-marhum menyampaikan ucapan mengenai peristiwa Memali.

Peristiwa Memali dijadikan modal politik oleh Zam untuk memberikan imej ganas kepada PAS. Namun, dengan kehendak Yang Maha Kuasa semuanya berjaya dirungkai dengan berkesan oleh al-Marhum.

Beliau dijemput pulang setelah misinya untuk membersihkan PAS dan mereka yang terkorban dalam peristiwa itu daripada lumuran tuduhan penderhaka oleh Umno.

Hari ini ‘budak’ ini diguna lagi oleh Umno. Isu kemerdekaan dan konfrontasi Malaysia – Indonesia pula dijadikan modal.

Dalam peristiwa Memali, ‘budak’ ini yang ketika itu berkuasa di RTM menggunakan kaca TV untuk memburukkan PAS dan Ibrahim Mahmud.

Hari ini, walau pun ‘budak’ ini tidak punya kuasa dimana-mana lagi, dia masih digunakan oleh laman web Umno untuk menyerang PR khususnya PAS.

Tuduhannya kali ini sangat berat. PAS minta harta orang Cina dirampas semasa peristiwa 13 Mei dan menyokong Indonesia untuk ‘mengambil’ Malaysia dalam konfrontasi Mal – Indo.

Implikasi tuduhan ini ialah kekeruhan hubungan. Satu, keruh hubungan diplomatik, dan kedua keruh hubungan antara kaum.

Kedua-duanya menggugat keselamatan negara. ‘Budak’ ini wajar benar dipanggil oleh pihak berkuasa keselamatan dan disiasat.

Isu Memali dibangkitkan di parlimen. Bangkitan di tempat itu boleh dikira wajar juga walau pun bertujuan jahat.

Namun, bangkitan mengenai masalah konfrantasi Mal – Indon dan rampasan harta Cina yang dibuat melalui laman web Umno mengundang implikasi buruk.

‘Budak’ ini memang berhasrat menyelamatkan Umno dengan bangkitan isu ini. Nampaknya cara al-marhum mengajar beliau dengan memanggilnya ‘budak’ 8 tahun lalu di parlimen tidak berkesan.

‘Budak’ ini perlu diajar dengan cara yang lain supaya mulutnya tidak terlalu muncung menuduh sebarangan.

Saya menyokong 'budak' ini disaman dan harap-harap itu menjadi kenyataan.

http://sauhdibongkar.blogspot.com

Tiada ulasan: