"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sedarah tetap tidak jamin keselamatan

Tan Melaka
Hubungan Indonesia Malaysia tidak pernah stabil oleh kerana di pihak Indonesia senantiasa siap sedia dengan pasukan yang akan mengambil kesempatan untuk mencetuskan berbagai-bagai tindakan permusuhan terhadap Malaysia apabila ada isu-isu yang mudah membakar.

Mereka akan bertindak ganas dan jahat tanpa mendapat maklumat yang cukup. Terkini ialah kerana marahkan Malaysia menahan anggota Penguat kuasa Perikanan Indonesia yang mengganggu nelayan Malaysia menangkap ikan di kawasan perairan Malaysia berhampiran dengan Johor

Pasukan Gerakan Marin Malaysia terpaksa berbuat demikian untuk menyelamatkan nelayan-nelayan Malaysia yang ditangkap Penguat kuasa Perikanan Indonesia.

Sebaik sahaja berita ini tersebar maka kumpulan Penunjuk Perasaan Upahan telah menceroboh kedutaan Malaysia di Jakarta. Mereka ini seolah-olah bersedia bila-bila masa untuk bertindak dalam isu-isu sensitif hubungan Malaysia-Indonesia.

Siapakah di belakang penunjuk-penunjuk perasaan ini? Kerajaan asing atau orang politik Malaysia, tidak dapat dipastikan tetapi yang sudah pasti ialah cukup mudah untuk mengumpul orang mengadakan tunjuk perasaan di Indonesia kerana ramai penganggur di negara itu. Beri sahaja sebungkus nasi dan sebotol air maka mereka akan membuat apa sahaja. Mereka adalah penunjuk perasaan profesional.

Sementara media Malaysia memperkecil berita-berita yang boleh menimbulkan salah faham antara kedua negara atau mengeruhkan lagi hubungan, media Indonesia memanaskannya seolah-olah tidak senang dengan kedamaian hubungan kedua negara.

Satu SMS yang baru diterima daripada seorang kawan di Jakarta menyatakan: "Nampaknya semakin hari semakin buruk media massa di seluruh Indonesia mengutuk, mencaci, menghina dan mengancam Malaysia. Mereka sudah tidak peduli lagi dengan persefahaman media antara dua negara.

“Apa yang mereka siarkan adalah untuk memanaskan situasi dan membenci negara kita. Media mereka menyiarkan pembohongan besar kepada rakyat Indonesia. Bukan nelayan kita yang mencuri ikan, sebaliknya mereka yang menceroboh perairan kita ganggu nelayan kita.”

Sesungguhnya rakyat Malaysia mempunyai sebab yang lebih besar untuk mengadakan tunjuk perasaan. Dari semasa ke semasa mereka dirompak disamun dan dibunuh, anak isteri mereka dirogol atau dicedera parahkan oleh orang Indonesia.

Orang Malaysia sangat tinggi toleransi mereka sehingga sekarang ini kejadian itu telah diterima sebagai suatu keharusan demi melanjutkan pembangunan negara yang memerlukan tenaga asing.

:Apa yang harus dilakukan oleh Kedutaan Indonesia di Malaysia ialah meminta media Indonesia menyebarkan juga berita-berita tentang kejahatan orang Indonesia melakukan rompakan, menyamun, menyeludup, mengedar dadah di Malaysia dan juga berita tentang hukuman berat yang telah dikenakan ke atas mereka.

Perbuatan orang-orang Indonesia ini telah menjatuhkan maruah bangsa Indonesia dan mencemarkan nama negara itu. Mereka juga telah menyebabkan pandangan serong rakyat Malaysia terhadap orang Indonesia yang kebanyakannya datang ke Malaysia untuk mencari rezeki secara halal.

Bahawa orang-orang jahat Indonesia ini telah ditembak mati oleh Pasukan Keselamatan Malaysia dari semasa ke semasa sewajarnya disiarkan secara besar-besaran oleh media Indonesia untuk menakutkan mereka yang hendak ke Malaysia dengan tujuan jahat.

Tunjuk perasaan tidak akan menebus maruah bangsa Indonesia selagi ramai orang Indonesia yang hidup atas kemakmuran Malaysia, termasuk menjadi perompak, penyeludup, pengedar dadah, penculik dan sebagainya.

Berasaskan kepada perkembangan yang berlaku sejak kedatangan besar-besaran tenaga kerja Indonesia ke Malaysia, sewajarnya orang Melayu Malaysia keluar dari sentimen sedarah sedaging, sebaliknya menjadi realis dan pragmatik untuk menerima hakikat pertukaran budaya antara kaum yang telah berlaku dalam masyarakat Malaya dan Malaysia telah membolehkan kita hidup dalam keadaan harmoni dan hormat-menghormati melampaui batas budaya, agama dan bangsa.

Tiada ulasan: