"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tujuh cadangan saya...

Syed Abdullah Syed Osman Jamalullail,
Saya mencadangkan tujuh perkara kepada pemerintah negara ini khususnya pihak yang berkuasa di dalam hal ehwal agama. Cadangan ini ialah untuk kebaikan untuk umat Islam juga. Walaupun nampak saperti permasalahan kecil atau masalah remeh-temeh tetapi pada agama nampak besar dan perlu diambil tindakan sewajarnya.

1. Pemeriksaan ibu mengandung dan juga apa juga sakit puan serta menyambut bayi ketika lahir hendaklah dilakukan oleh doktor wanita sahaja kerana hal ini dianggap bukan lagi dikategorikan sebagai darurat disebabkan. Nisbah Doktor wanita dengan Doktor lelaki sudah seimbang dan wajar sekali tuntutan ini diketengahkan.

2. Wajibkan pelajaran agama dari tadika lagi dan pastikan semua pelajar boleh membaca dan menulis tulisan jawi serta mampu membaca al-Quran. Mereka sekurang-kurangnya ada asas agama, boleh bersembahyang dengan betul dan juga ada pengetahuan tentang ilmu agama saperti Fardhu Ain dan tanamkan akidah yang betul kepada semua pelajar ini sebelum mereka melangkah kepusat pengajian tinggi atau pun telah keluar daripada alam persekolahan. Begitu juga didalam peperiksaan Jabatan untuk kenaikkan pangkat umpamanya hendaklah juga diselitkan soalan akidah dan pengetahuan agama islam didalamnya.

3. Hukuman yang setimpal mengikut undang-undang Islam kepada penzina dan peragut yang dizaman ini agak keterlaluan berlaku disekeliling kita.

4. Tidak membenarkan pekerja Islam membuat apa-apa juga kerja yang bersabit dengan minuman arak. Kalau kita mampu menghalang umat Islam bekerja ditempat premis perjudian saperti penjualan nombor ekor kenapa tidak masukkan juga bagi pekerja untuk menjual arak?

5. Kemaskini semula dan naikkan taraf pentadbiran agihan wang zakat mengikut aturan dan peraturan yang Islam tetapkan itu. Setiap sen yang dikeluarkan hendaklah diumumkan kerana pembayar zakat dan umat Islam keseluruhannya ingin tahu perkembangan yang mampu membantu umat Islam itu sendiri.

6. Kemaskinikan apa juga yang berkaitan dengan nikah kahwin kerana banyak sekali masalah rumahtangga yang tertangguh agak lama dan begitu juga longgarkan syarat untuk lelaki berpoligami saperti terpaksa mendapatkan tandatangan persetujuan isteri dan syarat membawa slip gaji yang diperlukan itu.

7. Pemilihan AJK Masjid oleh ahli kariah setempat hendaklah diadakan semula kerana disitulah nanti kita boleh mendapat AJK yang benar-benar ikhlas menjalankan tugas dengan penuh amanah. Kita bukan sahaja mahu suasana masjid disemarakkan hidup siang dan malam tetapi juga kebersihan termasuk kebersihan tandas dapat dijaga dengan sempurna serta lebih dapat menjaga kebajikan dan keselamatan masyarakat Islam sekeliling itu sendiri.

Tiada ulasan: