"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hidayah: Bekas atlet football dan pelakon terkenal, OJ Simpson dilaporkan peluk Islam hasil persahabatannya dengan Mike Tyson

Aktor OJ Simpson.
REPUBLIKA.CO.ID, NEVADA - Bekas atlet football yang dipenjara di Nevada sejak 2008 lantaran kes penculikan dan rompakan bersenjata di Istana Station Hotel dan Kasino Las Vegas, OJ Simpson dilaporkan menjadi mualaf. Simpson yang hidupnya bermasalah telah memeluk agama Islam dalam usaha untuk mengubah hidupnya.

Seorang sumber menyatakan kepada majalah National Enquirer, "OJ benar-benar berfikir bahawa ia akan berjaya dalam usaha untuk sidang barunya yang akan membebaskannya dari penjara." Tapi, banyak sumber itu, "Mahkamah tempatan akan memberikan pembebasan bersyarat hingga akhir 2017, yang telah membuatnya marah."

Bintang filem berusia 67 tahun tersebut telah tertarik pada Islam melalui persahabatannya dengan bekas juara tinju kelas berat dunia Mike Tyson, yang dipenjara pada awal 1990-an. Tyson diketahui merupakan seorang Muslim yang taat.

Pada 1994, ia membuat heboh awam Amerika Syarikat (AS). Ia diadili kerana didakwa membunuh bekas isteri Nicole Brown Simpson dan Ronald Goldman (teman wanita bekas isteri).
Kes jenayah ini mendapat sorotan luas dari media massa dan awam AS kerana Simpson adalah bekas bintang bola sepak Amerika berkulit hitam. Setelah melalui mahkamah berpanjangan, Simpson dinyatakan tak bersalah dan dibebaskan pada 3 Oktober 1995.

Dilansir Female First, Simpson telah mempelajari Al-Quran, tetapi ia gagal untuk boleh berpuasa penuh selama bulan suci Ramadhan. Dia juga kedapatan mengambil makanan di kantin penjara pada siang hari. Hanya saja, niatnya berpuasa tidak surut. "OJ belum cukup mampu melewati puasa penuh," ujar sumber itu.

Laporan lain, bintang filem Capricorn One tersebut sudah menggelar sajadah di dalam sel penjara untuk digunakan solat. Lelaki kelahiran San Francisco tersebut serius ingin mengubah hidupnya lantaran ingin taubat. "Dia benar-benar menyukai idea bahawa setelah masuk Islam, semua dosa sebelumnya diampuni."

Tiada ulasan: