"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mi Goreng RM1, Sengkuang Calit RM0.30 sen, Tak Percaya Ke?

AFANDY YUSOF
TERUJA… memang Abang Fen cukup teruja you!
Gerai kecil yang dibina di hadapan rumah pada awal Januari 2013 oleh Mimi Abdul Rahim, 48, di Permatang Kebun Sireh, Bukit Mertajam pada mulanya adalah sekadar untuk mengisi masa lapang dan membantu anak saudaranya mendapatkan wang saku.
Gerai yang menjual aneka jenis makanan dan minuman ini mengamit Abang Fen kerana menjadi buah mulut rakan-rakan tentang harganya yang tak sepadan dengan makanan dan minuman yang dihidangkan.
Apa yang Abang Fen nak kongsikan bersama you all bukan sebab si penjual iaitu, Mimi buka gerai makanan di depan rumah tetapi perihal laicikang dan sengkuang calitnya yang istimewa.

Sudahlah sedap, harganya pula murah...memang untung pelanggan yang datang ke sini.

Banyak lagi makanan serta minuman yang dijual dengan harga rendah di gerai milik Mimi.

Walau pun gerai ini hanya dibuka di hadapan rumah namun kepelbagaian makanan serta minuman menarik perhatian Abang Fen.

Paling mengujakan Abang Fen bukan sekadar keenakan rasanya sahaja tetapi harganya yang tak mungkin you all temui di mana-mana tempat.

Laicikang yang dimasukkan bahan seperti buah laici, kacang, buah nipah, biji selasih, cincau, agar-agar, getah anggur dan pelbagai bahan lagi dijual dengan harga RM1.00 semangkuk.

Bukan setakat laicikang dengan harga termurah yang belum pernah Abang Fen temui... ditambahkan lagi keenakkan sengkuang potong yang disapu kuah rojak dan ditabur dengan kacang tumbuk.

Harga setiap keping sengkuag hanya RM0.30 sen sahaja.
Biar betul!! Abang Fen rasa nak pengsan sebab tak percayakan harganya.

You all pun tahukan sikap Abang Fen, kalau ada yang unik saja... mulalah nak ajukan soalan-soalan pada yang empunya gerai.

Soalan pertama Abang Fen mudah jer, macam mana boleh jual makanan semurah ini dan boleh ke dapat untung?

"Ramai pelanggan luar yang ajukan soalan begitu, tapi saya jawab perniagaan ini pada awalnya hanya untuk penduduk kampung terutama kanak-kanak," kata Mimi dengan nada perlahan.

Rupanya bukan Abang Fen seorang yang ajukan soalan sedemikian tetapi dah ramai kerana terkejut.

"Sengkuang calit ini juga saya jual dengan harga 20 sen pada kanak-kanak yang tak cukup wang, malah mi goreng dijual dengan harga RM1.00 pada mereka yang tak cukup duit”, tambah Mimi dengan senyuman.
Abang Fen juga meminta mi bakso versi Malaysia yang dijual di gerai itu dan rasanya sungguh enak dengan bebola daging yang banyak serta potongan daging yang menimbun.

Tidak cukup dengan keistimewaan pada harga, gerai kecil itu turut juga menyediakan perkhidmatan WiFi percuma kepada pelanggan terutama untuk warga kampung Permatang Kebun Sireh yang berkunjung ke gerai Mimi.

Gerai yang Abang Fen kunjungi ini bukanlah berada di kawasan luar bandar tetapi Permatang Kebun Sireh ini adalah antara perkampungan Melayu yang dikelilingi oleh pembangunan pesat.

Kedudukannya juga hampir dengan kawasan perindustrian, kawasan perumahan mewah dan Bandar Bukit Mertajam yang sedang pesat membangun.

Sebelum pulang, Abang Fen memesan enam bungkus mi bakso dan 10 bungkus laicikang untuk diberikan kepada rakan-rakan.

You All nak tahu apa kata kawan kawan Abang Fen? "Fuh! sedap betul Fen, mana hang dapat makanan dan minuman sedap macam ini, murah pulak tu"?

Abang Fen berasa puas kerana dapat berkongsikan keistimewaan gerai seperti ini kepada pembaca mStar semua.

Kepada pembaca yang inginkan maklumat lanjut mengenai gerai ini bolehlah hubungi Mimi Abdul Rahim ditalian 012 4110561.
-mstar-

Tiada ulasan: