"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Saya bukan hidup bawah undang-undang al-Quran'

Stephane Charbonnier
Stephane Charbonnier
KETUA editor majalah Charlie Hebdo, Stephane Charbonnier pernah mengeluarkan kenyataan bongkak berhubung tindakan majalah berkenaan menerbitkan karikatur yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Charbonnier atau lebih dikenali sebagai Charb adalah kartunis yang mengagungkan kebebasan bersuara yang melampau.

Malah dia kerap menyiarkan karikatur berbaur penghinaan terhadap agama Islam.

Dalam satu temu bual yang diterbitkan majalah itu pada 2012, Charb menghina Nabi Muhammad SAW.

Menurutnya, dia tidak menyesal dan tidak berasa bertanggungjawab berhubung sebarang keganasan yang bakal tercetus ekoran penerbitan tersebut.

“Saya tidak menyalahkan orang Islam kerana tidak tertawa melihat kartun kami. Saya hidup di bawah undang-undang Perancis dan bukan undang-undang al-Quran,” katanya.

Charb, 47, antara yang terbunuh dalam serangan berdarah di pejabat majalah itu di Paris, Rabu lalu.

1 ulasan:

mansor berkata...

hello Charb, where are you....now let your believe in freedom bring u back to the earth...hahaha.... ur definition of freedom is humiliating Mohammmad...never the prophet being humiliated by u instead u re humiliated by ur ignorance..Charb where were u...hello.charb....