"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr Asri dilantik semula Mufti Perlis?

Dr Asri dilantik semula Mufti Perlis?KANGAR: Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin dijangka dilantik semula sebagai Mufti Perlis bagi menggantikan Dr. Juanda Jaya yang tamat perkhidmatannya pada tahun lalu.
Pengumuman mengenai pelantikan Mohd. Asri, 44, yang berasal dari Bukit Mertajam, Pulau Pinang dijangka dibuat dalam masa terdekat.

Menurut sumber, sekiranya Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail berkenan dengan pelantikan tersebut, ini bermakna jawatan itu adalah kali kedua buat Mohd. Asri.

“Bagi Exco dan kerajaan negeri, mereka bersetuju dengan apa sahaja keputusan Tuanku termasuk jika memilih semula Mohd. Asri yang berpengalaman luas dalam agama Islam,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Kata sumber, sebelum ini terdapat beberapa calon anak tempatan yang dikatakan akan mengisi kekosongan jawatan tersebut.

Mohd. Asri yang memiliki ijazah kedoktoran (Ph.D) dalam Pendedahan Pengetahuan dan Warisan (Al-Quran dan Sunah) dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada 2003 dilantik sebagai Mufti Perlis pada 1 November 2006 sehingga November 2008 sebelum digantikan oleh Juanda.

Beliau yang juga dikenali sebagai Dr. Maza merupakan seorang penceramah yang sering diselubungi kontroversi antaranya termasuk ditahan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) kerana didakwa menyampaikan kuliah tanpa tauliah di sebuah kediaman di Taman Sri Ukay, Hulu Kelang.

Beliau juga telah menulis puluhan buku dan ratusan rencana serta membentangkan kertas kerja dalam pelbagai seminar di dalam negara dan peringkat antarabangsa. 
-utusan-

Tiada ulasan: