"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ini Syarat Baru Kemasukan Tingkatan 4 Aliran Sains 2015

Tingkatan 4 Aliran Sains 2015
Dipetik daripada Portal Rasmi KPM, berikut adalah surat siaran KPM memaklumkan kriteria syarat baru kemasukan murid ke Tingkatan 4 Aliran Sains bermula tahun 2015 yang berdasarkan keputusan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) untuk panduan ibu bapa dan pelajar semua.

Antara syarat-syarat baru atau kriteria kemasukan ke Tingkatan 4 Aliran Sains bermula 2015 adalah seperti berikut :-

  • Murid mendapat sekurang-kurangnya gred B dalam Sains dan Matematik dalam keputusan PT3 digalakkan mengikuti aliran sains
  • Murid yang mendapat gabungan gred A/C, B/C atau C/C dalam Sains dan Matematik, mendapat sekurang-kurangnya Band 4 dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut serta berminat untuk belajar dalam aliran Sains berdasarkan Pentaksiran Psikometrik dibenarkan mengikuti aliran sains
  • Kes Khas : Murid yang mendapat gabungan gred A/D, B/D atau C/D dalam Sains dan Matematik, mendapat sekurang-kurangnya Band 4 dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut serta berminat untuk belajar dalam aliran Sains berdasarkan Pentaksiran Psikometrik.
  • Murid yang dapat gred E dalam mana-mana matapelaran tidak layak masuk aliran Sains.


Berikut adalah surat siaran makluman Syarat Baru Kemasukan Tingkatan 4 Aliran Sains 2015 yang juga boleh dimuat turun di SINI

Tiada ulasan: