"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

1MDB: Bekas Naib Ketua Umno Bahagian Batu Kawan dedah kenapa serah bukti kepada pejabat Peguam Negara Switzerland

PETALING JAYA: Bekas Naib Ketua Umno Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan mempertahankan tindakannya membuat aduan dan menyerahkan semua bukti yang didakwa mempunyai kaitan dengan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kepada pejabat Peguam Negara Switzerland.

Tegasnya beliau mempunyai lokus standi yang kukuh untuk mendapatkan campur tangan pihak luar membabitkan skandal syarikat pelaburan strategik kerajaan itu.

"Kes skandal 1MDB ini dananya bergerak dan hilang melalui beberapa buah negara.

"Jadi saya mempunyai hak serta lokus standi untuk membuat laporan polis di negara-negara tersebut," katanya menerusi posting terbaharu di Facebook pada Jumaat malam.

Beliau mengulas mengenai kenyataan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan bahawa cadangan sesetengah pihak yang mengundang campur tangan luar untuk menyelesaikan skandal 1MDB adalah tidak masuk akal.

Pengarah Strategik Komunikasi Barisan Nasional (BN) itu berkata, pihak yang tidak berpuas hati dengan perkembangan penyiasatan 1MDB tidak boleh terlalu emosi sehingga terdesak cuba menggunakan pihak luar.

Mengulas lanjut Khairuddin mengemukakan cabaran untuk berdebat dengan Abdul Rahman berhubung skandal 1MDB.

"Anjurkan perdebatan saya dengan Rahman Dahlan mengenai kes 1MDB. Syaratnya ia mesti disiarkan secara terus-menerus melalui mana-mana stesen televisyen agar rakyat boleh hakimi siapa bercakap benar dan siapa kaki penipu," katanya.

Sebelum ini Khairuddin pernah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Bank Negara Malaysia (BN) kerana mendakwa berlaku ketirisan dalam pentadbiran 1MDB.

Bagaimanapun beliau kecewa dengan maklum balas yang diberikan agensi berkenaan.
-mstar-

Tiada ulasan: