"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sokongan Sultan Johor tidak akan pulihkan UMNO - Zam

zam-johor-umnoPETALING JAYA: Kenyataan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang cuba mengaitkan Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar tidak akan dapat memulihkan keyakinan orang Melayu dan mengembalikan sokongan mereka kepada UMNO.
Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin menegaskan cerita parti itu ditubuhkan di Istana Besar, Johor Bahru tidak akan dapat membangkitkan semangat nasionalisma di kalangan orang Melayu.

“Orang Melayu berkongsi sentimen Sultan Johor ini namun cerita UMNO ditubuhkan di Istana tidak lagi akan dapat membangunkan nasionalisme mereka kerana dilindungi oleh timbunan RM2.6 billion yang lebih mahal dari harga sebuah Istana,” katanya ketika memberi komen di blognya sendiri, zamkata.blogspot.com.

Tempelaknya lagi, rakyat yang menilai merasakan diri mereka terlalu diperbodoh dengan pelbagai sandiwara oleh orang UMNO yang berajakan wang.

Bahkan kenyataan Zahid yang dilihat cuba mencari sokongan dengan mengaitkan kenyataan Sultan Johor bahawa hanya UMNO yang dapat menyelamatkan orang Melayu bukan cerita baru.

“Saya percaya semua sultan dan juga seluruh orang Melayu malah bukan Melayu pun berada dalam keyakinan ini tetapi masalahnya ialah orang Melayu dan bukan Melayu tidak percaya bahawa Najib akan dapat menyatukan Melayu kerana telah terbukti bahawa pentadbirannya bukanlah pentadbiran yang cekap, bersih dan amanah seperti yang dijanjikan,” tulisnya.

Dalam ulasan yang sama, Zam meminta Zahid supaya bermuhasabah terhadap apa yang dialami UMNO sekarang.

Katanya, krisis keyakinan orang Melayu terhadap parti itu amat teruk.

“Kehilangan keyakinan ini sangat teruk dan jika Zahid sedang berdiri di hadapan Gunung Kinabalu yang sedang runtuh maka beliau akan dapat berkongsi ketakutannya dan kesedihannya.

“Beliau akan dapat melihat kepingan UMNO yang sedang lekang dan terhakis satu demi satu,” katanya.
-fmt-

Tiada ulasan: