"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

RM2.6 Billion: PAS U-Turn mula 'serang Najib setelah kepimpinan ulamaknya terpedaya?

Setelah terpedaya, kini giliran PAS ‘ajar’ Najib
Shahbudin Husin
Masihkah kita ingat apa antara kata-kata Datuk Seri Najib Razak apabila mula didedahkan wang sejumlah RM2.6 billion mengalir masuk ke dalam akaun peribadinya dan kemudian PAS melalui Mursyidul Amnya, Datuk Dr Haron Din turut tidak mempercayai dakwaan tersebut?

Berikut petikan berita Malaysiakini bertarikh 5 Julai 2015:-

Perdana menteri, Najib melahirkan rasa penghargaannya kepada Mursyidul Am Pas, Dr Haron Din yang meragui kesahihan laporan Wall Street Journal (WSJ).

Bercakap kepada media di Semenyih hari ini, Najib berkata, ramai yang tidak mempercayai laporan mengenai wang yang dipercayai daripada dana 1MDB yang didakwa dimasukkan ke akaun persendirian beliau di Malaysia.

"Saya berterima kasih ramai yang kata tak percaya berita tersebut, termasuk Dr Haron Din. Dia kata tak masuk akal nak saya lakukan perkara sebegitu," kata Najib.

Kata perdana menteri, beliau menjadi mangsa serangan media sosial secara bertubi-tubi kebelakangan ini yang mengaitkannya dengan menyalahgunakan wang negara.

"Kalau saya nak menyamun pun, takkan saya bawa duit itu masuk akaun dalam Malaysia. Itu pun kalau saya nak jadi seorang penyamun," katanya.

Lihat...walaupun pada hakikatnya Najib tahu wang RM2.6 billion itu benar-benar sudah mengalir ke dalam akaun peribadinya, malah ketika itu akaun itu sudah pun ditutupnya dan wangnya dipindahkan entah ke mana, beliau tetap "berlakon" seolah-olah dirinya seorang yang suci bersih dan mangsa fitnah semata-mata.

Siap mengungkapkan "baeeek punya ayat", "kalau saya nak menyamun pun, takkan saya bawa duit itu masuk akaun dalam Malaysia."

Sekarang kalau tanya budak sekolah darjah tiga pun dia tahu siapa penyamun sebenarnya...

Dr Haron Din, seorang yang warak dan tinggi ilmu agama ternyata boleh terpedaya dengan "lakonan" Najib, malah siap mengucapkan terima kasih dan penghargaan lagi kepada Mursyidul Am Pas itu bagi menunjukkan kepada umum beliau seolah-olah tidak tergamak menerima kemasukan wang tersebut ke dalam akaun peribadinya.

Najib melahirkan penghargaan itu berikutan kenyataan Dr Haron Din yang menyatakan tidak masuk akal dakwaan WSJ itu kerana berpendapat jika seseorang mahu melakulannya, ia tentunya melalui akaun rahsia dan bukannya akaun peribadi.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula, walaupun mengatakan Najib bukan malaikat tetapi turut meragui dakwaan terhadap perdana menteri itu sambil mengatakan, "kita ikut asas Islam, sikap yang baik kita sokong, yang tidak baik kita tentang."

Setelah terbukti wang tersebut benar-benar masuk ke dalam akaun peribadi Najib, walaupun berubah-ubah penjelasannya daripada dana politik, selepas itu sebagai derma dan kemudian kononnya sebagai tanda penghargaan kepada Malaysia untuk memerangi IS, meskipun pada Mac 2013 ketika wang disalurkan, daulah Islamiah itu belum wujud lagi, hakikatnya Najib sudah terperangkap dalam tindakan paling tidak bermoral sekali sebagai pemimpin.

Apa pun hujah dan alasannya, tidak masuk akal ada seseorang sanggup menderma atau bersedekah dengan jumlah yang sebegitu besar, bak kata Tun Dr Mahathir Mohamad, ia adalah "bullshit".

Apatah lagi, siasatan yang pada mulanya dijalankan untuk mencari kebenaran mengenai wang itu pelbagai agensi penguatkuasa kerajaan juga digagalkan melalui pembubaran pasukan petugas khas, pemecatan Tan Sri Abdul Gani Patail sebagai peguam negara dan kacau ganggu termasuk serbuan dan rampasan fail, dokumen serta komputer riba terhadap SPRM.

Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri yang banyak bertanya mengenai wang itu pula dipecat daripada kabinet.

Najib kemudian "berlakon" lagi dengan mengumumkan penubuhan jawatankuasa pembiayaan dana politik untuk memantau sumbangan yang diterima parti-parti politik.

Sekali lagi...di sebalik gagal menjelaskan dengan jujur, berterus terang dan atas nama Tuhan mengenai wang RM2.6 billion, Najib tetap mahu mempamerkan dirinya seperti kain putih di depan umum di mana dana politik, derma atau sebagainya mesti dipantau pengalirannya.

Meskipun PAS, terutamanya Hadi dan Dr Haron Din, terlihat ingin bertolerasi dan bersangka baik dengan Najib, isu wang RM2.6 billion ini seharusnya menyedarkan PAS hakikat yang sebenarnya.

PAS harus segera meletakkan titik noktahnya terhadap Najib demi menyelamatkan masa depan negara ini dengan turut sama menyokong jika ada usul undi tidak percaya terhadap perdana menteri mahu dibentangkan di Parlimen.

Sekadar Tuan Ibrahim Tuan Man dan Mustapha Ali memperakukan sokongan parti itu terhadap undi tidak percaya masih belum memadai sebenarnya. Hadi sebagai presiden dan Dr Haron Din sebagai mursyidul am harus tegas menyatakan pendirian rasmi PAS untuk menyokong usul tersebut.

Sokongan tersebut bukan saja untuk menyelamatkan negara ini daripada kerakusan seterusnya yang mungkin lebih dahsyat daripada wang RM2.6 billion, tetapi juga sebagai "mengajar" Najib kerana tindakannya "memperperdaya" dan "berlakon suci bersih" terhadap golongan ulama.

Menyokong usul di Parlimen dan memastikan Najib tersingkir sekurang-kurangnya dapat mengembalikan maruah serta harga diri kedua-dua pimpinan utama PAS itu yang selama ini mungkin "tersilau" dan "terpedaya" tanpa disangka.

Tambahan lagi, ia juga bertepatan dengan kata-kata Hadi sendiri yang mengikut asas Islam, "yang baik disokong, yang tak baik ditentang." 
shahbudindotcom.blogspot.com

3 ulasan:

IrWrWs berkata...

Mungkin bacaan politik kita berbeza..

Dlm isu hudud saya perhatikan PAS tidak akan langsung kerugian jika UMNO buat2 gagal memberi laluan utk PAS membentang di parlimen.. ini kerana dgn segala macam kebobrokan UMNO yg berjaya didedahkan kebelakangan ini pasti membuatkan golongan baik yg masih tinggal dlm UMNO sudah mula terfikir utk mencari haluan lain iaitu samada PAS ataupun PKR.. pastinya golongan baik ini bersetuju bhw hudud adalah jawapan paling tepat agar tidak berulang lagi perlakuan negatif oleh parti mereka UMNO selama ini ataupun oleh sesiapa shj yg bakal memerintah selepas ini termasuk PR. Jadi di manakah ruginya PAS..?

Malah lebih beruntung jika berjaya diluluskan maka ia bakal memenuhi hasrat rakyat kelantan yg ingin dipayungi hudud dlm negeri tercinta sejak sekian lama.. di samping itu, matlamat parti PAS itu sendiri juga dgn sendirinya boleh dijayakan. Jadi di manakah ruginya PAS?

Dari senario yg pertama, UMNO akan kehilangan ahli sedikit demi sedikit di mana UMNO kini ibarat 'Titanic' yg sedang karam maka di ketika ini kapal2 PAS dan PKR amatlah diperlukan utk kerja2 menyelamat!. Manakala, dari senario yg kedua pula, UMNO akan dipulau oleh parti2 komponen lain dlm BN itu sendiri lantaran mereka juga tidak menyokong hudud.. ini diikuti pula bakal kehilangan undi oleh pengundi2 non muslim kpd UMNO.. yg pastinya melemahkan lagi parti UMNO.

Maka dari kedua2 senario di atas, yg kerugian akhirnya ialah sudah tentu UMNO itu sendiri!!

Pembentangan RUU itu hanya permulaan dan kalau berjaya, ia akan jadi precedent maka dgn itu lebih mudahlah selepas itu sekiranya ia hendak ditambah baik dari masa ke semasa sehingga tercapailah matlamat keseluruhan hukuman hudud itu sendiri..

Wallahua'lam..

Abdul Said berkata...

Ahli-ahli PAs yang rasa diri mereka cerdik hanya ada dua pilihan; Pertama keluar dari PAS kerana orang-orang cerdik tak kan berketuakan orang bingai ataupun bertindah menghalau dua orang pemimpin yang teramat bingai!!

IrWrWs berkata...

Ingat.. dan itulah strategi PAS yg mana selepas itu Najib memecat muhyiddin..

Selagi UMNO memerintah selagi itulah tidak ada apa yg boleh mengubah apa2 keputusan penting yg telah dibuat..

Sebab itu TGHA mengambil tindakan yg lebih terkedepan dari pembangkang yg lain..
Itulah taktik PAS yg bijaksana iaitu mahu tapaukan UMNO sekaligus.. barulah cerdik berpolitik.. kalau setakat nak jatuhkan najib seorang (spt yg sdg dilakukan oleh pihak pembangkang selain PAS).. pak lah pun pernah dijatuhkan dulu tapi pembangkang tak ke mana pun..

Cubalah sekali sekala berfikir cara ulamak berfikir bukan ikut cara DAP berfikir semata2!