"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Misteri kehilangan dua perempuan pelajar terjawab


Misteri kehilangan dua pelajar terjawab Jesse L Matthew ketika di mahkamah.
VIRGINIA - AMERIKA SYARIKAT. Misteri kehilangan dua orang pelajar wanita terjawab apabila polis tempatan berjaya mengaitkan kes mereka kepada seorang lelaki dipercayai mempunyai dua kehidupan yang berbeza lapor Mirror.co.uk.

Mangsa pertama, Morgan Harrington, 20, hilang setelah terpisah dengan rakan-rakannya semasa pergi ke konsert kumpulan Metalicca di Charlottesville pada Oktober 2009.

Tiga bulan kemudian, rangkanya ditemui di sebuah ladang 16km dari tempat kali terakhir dia dilihat. Laporan bedah siasat menunjukkan dia dibunuh dengan kejam.

Lima tahun selepas kematian Harrington, seorang pelajar wanita juga turut hilang sama sepertinya. Mangsa, Hannah Graham, 18, merupakan pelajar tahun kedua di Universiti Virgina.

Graham dipercayai hilang sewaktu dalam perjalan pulang setelah menghadiri parti di kawasan itu.

Dia dilihat berjalan melalui pusat membeli-belah dengan seorang lelaki mengikut rapat di belakang.

Seorang saksi mengatakan bahawa lelaki tersebut kelihatan mencurigakan dan kemudian membawa mangsa ke bar berdekatan serta membelikannya minuman. Kemudiannya Graham hilang tanpa dikesan.

"Melalui kamera pengawasan, polis mengenal pasti pemangsa adalah Jesse L Matthew.

"Mempunyai ketinggian lebih enam kaki, seorang pelajar yang aktif bermain rugbi namun dibayangi dengan dua tuduhan rogol pada tahun 2002 dan 2003 namun bebas dari kedua-dua pertuduhan itu," katanya.

Dia mempunyai dua kehidupan yang berbeza iaitu memandu teksi dan juga menjadi porter hospital di siang hari namun pada waktu malam, dia akan pergi ke bar-bar dan berkata perkara tidak baik kepada wanita.

Matthew menggunakan modus operandi yang sama menggunakan teksi beliau untuk melakukan jenayah tersebut.

Polis tempatan telah menggeledah rumahnya dan mengambil barang untuk diperiksa di makmal.

Keputusan berjaya mengaitkan Matthew kepada Graham dan juga Harrington serta kes seorang wanita muda di Fairfax yang diculik di hadapan rumahnya pada tahun 2005.

Selepas dia ditangkap, mayat Graham juga dijumpai dalam keadaan lebam dan patah akibat dipukul olehnya. Pada tahun 2015, Matthew, 33 dijatuhi tiga hukuman penjara seumur hidup di atas kesalahannya itu.

Bapa Graham, John menyifatkan tindakan Matthew itu sungguh kejam dan bersyukur pembunuh anaknya dapat dibawa ke muka pengadilan.

“Kejahatannya telah terserlah dan saya bersyukur kerana Hannah membantu membawa orang jahat ini diberkas dan didapati bersalah.

“Hannah adalah heroin yang membantu mengubah dunia,” katanya kepada Mirror.co.uk.
-sinarharian

Tiada ulasan: