"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kempen beli Lira bantu Turki hadapi serangan ekonomi

MALAYSIADATELINE
Seorang rakyat Malaysia yang menetap di Istanbul Turki menyeru kepada semua rakyat negara ini untuk bekerjasama membantu Turki di dalam perang ekonomi yang sedang Washington lancarkan ke atas Istanbul sekarang.

Perkara pertama yang perlu dibuat rakyat negara ini katanya, menukar sebanyak mungkin matawang asing yang ada di dalam tangan kepada Turkish Lira.

Menurut beliau yang menggunakan nama Mehmet Izudin Gül, pertukaran itu akan membantu mengukuhkan kembali nilai 1 Lira yang lebih seminggu lepas adalah bersamaan 80sen Malaysia.

“Sejak serangan Washington, Lira telah ‘drop’ sejauh 59sen, paling teruk dalam tempoh dua dekad ini.

“Krisis ini adalah ‘real’. Ini bukan main-main. Atas level pengalaman peribadi – Jumaat lepas, ketika serangan Washington ini mencapai titik klimaksnya, semua Döviz (money changer) di seluruh Istanbul sekelip mata menutup pintunya dan berhenti beroperasi.

“Bank-bank Turki tidak lagi membenarkan sebarang ‘currency trade’ di dalam sistem mereka. Ustaz Alang Mohd Firdaus Madzlan yang mendarat di Istanbul Atatürk Airport ketika itu melihat sendiri bagaimana döviz-döviz di airport semuanya tutup. Bahkan, Imam Abdullah Turki datang sendiri ke rumah Ayah demi menceritakan hal tersebut di samping berpesan agar memboikot segala barangan Amerika buat masa ini.

“Pesanan Imam itu adalah bertitik tolak daripada galakan Erdogan sendiri apabila beliau menyarankan agar rakyat Turki berhenti membeli produk elektronik Amerika dalam salah satu ucapan terbarunya. Turki sendiri akan lebih mempergiatkan industri pembuatan mereka,” tulisnya dalam satu kenyataan yang kini telah menjadi viral.

Kini katanya, komuniti yang paling aktif dalam membantu Turki adalah bangsa Arab di kawasan Teluk, mungkin kerana nostalgia purba mereka yang pernah lama bernaung di bawah pemerintahan Turki Uthmaniyyah.

Jelasnya, Kuwait adalah yang paling mula-mula sekali membantu, sejak hari pertama krisis minggu lepas, rakyat Kuwait telah berbondong-bondong beratur di ‘money changer’ mereka untuk membeli Lira.

Begitu juga bangsa Arab, katanya yang paling ramai beratur di outlet-outlet seluruh Istanbul sekarang.

“Dengan kejatuhan Lira, mereka mengambil peluang ini dengan memborong sebanyak mungkin barangan-barangan berjenama di Turki. Namun, Erdogan memandang positif perkara ini. Pesan sang Presiden, “Layani pelancong-pelancong Arab ini sebaik-baiknya. Kerana mereka mempunyai Dolar & Euro.” Setiap pertukaran yang mereka lakukan, akan sangat-sangat membantu menstabilkan kembali nilai Lira,” ujarnya.

Emir Qatar telah membuat investasi sebanyak 15 billion USD kepada Erdogan dan Turki semalam, tindakan bijak Emir Qatar ini katanya, terbukti berhasil apabila nilai 1 Lira melonjak kepada 69sen Malaysia selepas investasi itu berlaku.

“Jadi, masanya memang telah tiba untuk anda memberikan bantuan. Jika anda tidak punya Dollar atau Euro untuk ditukar, Ringgit pun anda boleh gunakan untuk membuat pembelian ke atas Lira. Sudah cukup kalau setiap seorang rakyat negara Malaysia yang berpopulasi lebih 30 juta itu menukar sebanyak RM100 seorang kepada Turkish Lira.

“Anda kena bantu kubu terakhir umat Islam ini dengan setiap titikan darah yang anda ada. Jangan sesekali membiarkan ia diganggu gugat. Rebahnya Turki saat ini menandakan tersungkurnya umat Islam di akhir zaman. Selama ini, Erdogan telah bersusah payah berjuang untuk menjatuhkan sistem sekular di Turki sehingga Islam di Turki telah kembali pulih seperti sekarang,” rayu beliau.

Tiada ulasan: