"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perarakan kententeraan luar biasa di Makkah menjelang haji


MAKKAH - ARAB SAUDI. Kerajaan Arab Saudi telah mengadakan perarakan ketenteraan yang luar biasa sebelum ibadah haji bermula, semalam.

Perarakan tahunan itu antaranya mempamerkan kekuatan pasukan elit dan aset kerajaan, perbarisan membentuk formasi serta pertunjukan udara menerusi helikopter, di Arafat, di sini.

Selain itu, anggota tentera terlibat turut mengadakan simulasi taktikal antikeganasan antaranya aksi mengejar pengganas menggunakan kereta berkelajuan tinggi dan serbuan terhadap bangunan rekaan tiga tingkat yang diakhiri dengan letupan.

Keamanan dan kestabilan sepanjang musim haji adalah antara kebimbangan terbesar negara itu ketika berjuta-juta umat Islam berkumpul di Kota Suci untuk menunaikan Rukun Islam kelima.

Menurut laman web Pusat Komunikasi Kerajaan Arab Saudi, setakat ini seramai 1,392,739 jemaah haji telah tiba menerusi pengangkutan udara, darat dan laut untuk melaksanakan haji pada tahun ini. 
-Bernama

Tiada ulasan: