"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ekstremisme politik Islam membimbangkan

MOHD ARIF JUHANI
Minggu lalu gempar di media sosial apabila pelaku dalam kes bakar kereta Mufti Perlis dikatakan merupakan anggota jabatan di bawah sebuah parti politik Islam Malaysia.

Punca perbuatan jenayah itu pula dikatakan rentetan isu pemecatan imam di negeri utara semenanjung tersebut.

Walaupun pemimpin-pemimpin dari parti tersebut menolak kaitan antara perbuatan jenayah itu dengan parti, tetapi satu hal yang tidak boleh disangkal lagi adalah penularan pemikiran radikal yang membawa kepada tindakan ekstrem termasuklah melakukan jenayah.

Sukar dibayangkan. Sebuah parti politik Islam yang sebelum ini begitu tegas membawa agenda muwajahah silmiyyah dengan menggunakan demokrasi sebagai laluan perjuangan tetapi pada hari ini sudah mula cenderung menyokong apa sahaja tindakan di luar batas undang-undang.

Mereka mula cenderung untuk memilih atau menyokong tindakan keganasan berbanding menggunakan pendekatan diplomatik. Puncanya, mungkin kerana mereka kurang sabar mahu mendepani masalah tersebut.

Masih segar dalam ingatan bagaimana dalam sebuah muktamar di Johor, salah seorang perwakilan secara terang-terang menyatakan sokongan kepada bekas ahli parti itu yang pergi ke Syria kononnya menyahut seruan berjihad melalui jalan peperangan.

Pada awalnya kelompok ini tidak begitu mendominasi dalam parti. Tetapi selepas berlakunya kegawatan sehingga memecahkan parti itu, ternyata pemikiran radikal itu semakin mudah mendapat tempat khususnya dalam kalangan anak muda.

Emosi mereka lebih mudah dibakar dengan propaganda parti yang menjadikan DAP sebagai musuh Islam manakala AMANAH pula dianggap pengikut setia DAP.

Penulis pernah menyusup dalam sebuah kuliah tertutup parti itu di markas tarbiyah Titiwangsa, ternyata pengisiannya cukup beremosi dan mudah menaikkan semangat jihad para hadirin pada waktu itu.

Sebenarnya tidak sukar untuk meneliti perkembangan membimbangkan ini secara nyata. Kalau kita buka media sosial dan mencari berita-berita yang agak kontroversi sifatnya seperti isu LGBT, minum arak, tangkap khalwat dan seumpamanya, cuba teliti komen-komen yang dihamburkan oleh warganet.

Minda dakwah kelihatan sudah semakin ‘mandom’ dalam kalangan mereka. Mereka lebih beratkan tentang bentuk hukuman yang sepatutnya dikenakan berbanding memikirkan bagaimana untuk menyelesaikan krisis tersebut.

Memang tiada siapa nafikan isu-isu seperti LGBT, gejala sosial dan sebagainya merupakan satu masalah terutamanya dalam perspektif dakwah tetapi apa yang membezakan adalah bentuk pendekatan yang mahu diambil.

Satu contoh paling terkini adalah kenyataan seorang ustaz parti itu yang aktif berkuliah di Selangor. Dalam satu tulisannya di laman media Facebook, beliau menyatakan rasa meluat dengan gelagat pemimpin DAP yang berbuka puasa dengan hadirin di sebuah masjid.

Apa yang membingungkan apabila beliau menganggap itu semua lakonan dan mencabar supaya para pemimpin DAP supaya bersujud dan bersolat untuk menunjukkan keikhlasan mereka terhadap Islam.

Sudah tentu kita berasa aneh dengan cabaran yang dilontarkan itu kerana untuk mengajak seseorang kepada Islam sudah tentu melalui jalan dakwah yang berhikmah dan mendamaikan.
Mengajak orang bersolat pun ada caranya dan ini sudah pun ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W.

Tetapi apabila pendekatan yang berbeza digunakan oleh ‘ustaz mimpi’ itu, kita tertanya-tanya dimanakah kebijaksanaan dakwah pemimpin itu?

Namun begitu, kita juga tahu walau apa pun yang disebut oleh pemimpin parti, ahli-ahlinya akan tetap mengangguk setuju dan bertakbir menyokong kenyataan tersebut.

Maka di sinilah cabaran pendekatan Rahmatin Lil ‘Alamin yang dibawa oleh AMANAH. Mencabar bukan?

Tiada ulasan: