"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kelantan?: Pengurus didakwa rogol kekasih bawah umur

N Faizal Ghazali

Seorang pemuda yang juga pengurus tapak projek pembinaan didakwa di Mahkamah Sesyen Kota Bharu, hari ini atas pertuduhan memperkosa teman wanitanya yang merupakan remaja bawah umur dalam kejadian minggu lalu.

Bagaimanapun tertuduh, Syazwan Afiq Shariff, 24, mengaku tidak bersalah sebaik pertuduhan terhadapnya dibacakan jurubahasa di hadapan hakim Ahmad Bazli Bahruddin.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa merogol seorang kanak-kanak perempuan yang ketika kejadian berusia 14 tahun tiga hari.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di sebuah rumah di Kampung Kubang Tuman, Jalan Pengkalan Chepa, Kota Bharu, kira-kira pukul 5 pagi pada 15 Oktober lalu.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Ahmad Fariz Abdul Hamid, manakala tertuduh diwakili peguam Roshayati Hassan.

Terdahulu, Ahmad Fariz tidak menawarkan sebarang jaminan kerana tertuduh melakukan kesalahan serius terhadap remaja bawah umur.

Sementara itu Roshayati memohon ikat jamin yang rendah dikenakan terhadap anak guamnya memandangkan tertuduh berjanji untuk tidak menggangu mangsa sekiranya diberikan jaminan.

“Keluarga tertuduh terutamanya bapa telah memberi jaminan bahawa tertuduh tidak akan berhubung dan mengganggu mangsa selepas ini. Difahamkan, mangsa juga diambil oleh bapa saudaranya dan kini tinggal berjauhan dengan keluarga.

“Bapa tertuduh yang merupakan seorang kontraktor juga sedia membayar jaminan yang ditetapkan mahkamah,” katanya.

Ahmad Bazli membenarkan tertuduh diikat jamin RM15,000 dengan seorang penjamin termasuk syarat tambahan iaitu tidak mengganggu mangsa dan melapor diri di balai polis terdekat setiap bulan.

Mahkamah turut menetapkan tarikh 2 Disember 

Tiada ulasan: