"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rombak kabinet segera, buang ‘kayu mati’ dan ‘balak reput’

MALAYSIA DATELINE

Jika Datuk Seri Ismail Sabri benar-benar seorang perdana menteri yang menjaga kepentingan rakyat dan negara, beliau perlu membuat rombakan kabinet segera bagi membuang ‘kayu mati’ di dalam kabinet beliau.

Tokoh media, Datuk A Kadir Jasin berkata, kelembapan dan kacau bilau dalam menangani banjir sekarang adalah bukti banyak kayu mati dan balak reput dalam kabinet beliau.

“Jika Ismail Sabri seorang PM yang sebenarnya dan mengambil berat soal rakyat, beliau patut merombak kabinetnya segera, kecilkan saisnya dan membuat ‘kayu mati’.

“Kelambatan, kelembapan dan kacau-bilau menangani banjir besar membuktikan banyak kayu mati dan balak reput dalam kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob,” kata Kadir.

Ismail sendiri mengakui kelemahan dalam pengurusan banjir sekarang dan berkata tanggungjawab banjir bukan di bawah Kerajaan Persekutuan semata-mata.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak menafikan terdapat kelemahan dalam pengurusan banjir terutamanya di Selangor dan ia akan ditambah baik dari semasa ke semasa.

“Saya tidak menafikan (kelemahan) dan akan menambah baik pada masa akan datang… Tanggungjawab banjir bukan setakat kerajaan Persekutuan tetapi kerajaan negeri dan frontliners adalah daerah-daerah.

“Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) hanya koordinator… kalau dianggap kelemahan koordinasi, saya tidak membela sesiapa dalam keadaan begini, bagi saya semua perlu dipertanggungjawabkan,” katanya kepada pemberita.

Media melaporkan, pasukan tentera turun kepada medan bagi membantu baniir tanpa kelulusan dari peringkat atasan kerajaan.

Menteri dan pengarah yang menjaga Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) pula dituntut meletakkan jawatan ekoran kegagalan mereka menyalurkan bantuan segera khasnya ke Selangor.

Tiada ulasan: