"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ramai terkandas di Sri Muda masih belum terima bantuan

Malaysiakini 

Meskipun hari sudah gelap, ramai penduduk di kawasan Taman Sri Muda di Shah Alam yang terkandas akibat banjir kilat masih belum menerima sebarang bantuan.

Sebaliknya, mereka meminta bantuan sukarelawan dan membuat rayuan kepada persatuan penduduk di media sosial.

Ini termasuklah meminta bekalan makanan dan susu bayi, ubat-ubatan untuk warga emas atau meminta mana-mana orang memeriksa kanak-kanak di rumah yang tinggal bersendirian kerana ibu bapa mereka terkandas.

Ramai daripada mereka juga mengatakan hayat bateri telefon bimbit mereka sudah kehabisan dan mungkin terputus komunikasi.

Kumpulan penduduk menyelaraskan usaha bagi mengumpulkan alamat rumah dan lokasi GPS bagi membantu mereka yang memerlukan.

Bagaimanapun, beberapa sukarelawan berkata mereka menghadapi masalah untuk bergerak dalam keadaan gelap dan banjir.

"Assalamualaikum semua bateri (telefon) saya tinggal 3 peratus. Bantuan masih belum sampai. Kami bergelap. Hari dah mula gelap. Ramai yang (mesej di) WhatsApp saya tapi belum ada lagi yang datang menyelamatkan kami .

"Saya cuma minta transfer kucing-kucing saya ke shelter kami di lot kedai yang tempatnya hanya jarak 1km.

"Tambahan pula di shelter juga perlu bantuan saya kerana jumlah staff yang tidak mencukupi. Please minta yang betul-betul nak bantu datang hubungi saya sebab bateri (telefon) saya low.

"Bila malam mulai hujan turun lagi. Allahu. Anak saya di shelter pun tak tahu sudah makan ke belum. Sedangkan kami di sini pun belum makan sejak semalam," katanya.

"Ada dua orang tak dapat makan dan minum dah dua hari, tolong," kata seorang lagi penduduk.

Penduduk yang telah menghubungi mereka yang terkandas mengatakan mereka terputus hubungan kerana tiada bekalan elektrik untuk mengecas telefon bimbit mereka.

Penduduk juga menubuhkan unit bot penyelamat dan menyebarkan borang google sheet bagi mengumpulkan maklumat mereka yang masih terkandas.

Semua alamat yang dikongsi oleh persatuan penduduk dan pasukan penyelamat adalah di Taman Sri Muda, Shah Alam.

Walaupun banjir di kebanyakan kawasan telah surut, sebahagian Taman Sri Muda masih ditenggelami air.

Taman Sri Muda dikelilingi oleh sungai Klang yang telah melimpah akibat hujan berterusan.

Tiada ulasan: