"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perbicaraan Roger Ng di Amerika – Apa yang rakyat perlu tahu? Bhg 2

MOHAMED HANIPA MAIDIN

Mengenai kes perbicaraan Roger Ng yang ada kaitan dengan skandal 1MDB, akhbar New York Times dilapor menyatakan kes ini adalah “perhaps the largest heist in the history of the world” (mungkin kes rompakan terbesar dalam sejarah dunia”).

Kemudiannya digunakan untuk membeli hotel mewah di Beverly Hill, kapal layar mewah “Equanimity” (saya pernah berada di dalamnya dan melihat sendiri kemewahannya seperti ada pawagam, ada kolam renang, lif dan lain-lain), membiayai perfileman di Hollywood, “The Wolf of the Street” dan banyak lagi.

Menurut saksi utama kes itu iaitu mantan boss Roger Ng – Tim Leissner- mereka berdua telah disanjung sebagai hero oleh majikan mereka-Goldman Sachs- kerana bawa business di mana Goldman Sachs dibayar menggunakan wang 1MDB-wang rakyat Malaysia- hingga cecah US $600 juta.

Pendakwa juga kata keuntungan dari bon-bon yang di”raised” oleh Goldman Sachs- pun juga banyak yang dirompak.

Sebab itu, Goldman Sachs telah disiasat oleh banyak regulators di seluruh dunia bertahun-tahun.

Dalam kes ini, jika diandaikan Roger Ng didapati bersalah, untuk kesalahan penggubahan wang haram sahaja, dia boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan 5 tahun penjara pula bagi kesalahan rasuah.

Antara pembelaan Roger Ng seperti yang peguam dia sebut adalah wang yang dia terima dari Tim Leisnner sebanyak $ 35 juta itu adalah untuk isteri dia bagi digunakan untuk tujuan perkongsian perniagan dengan isteri Tim Leissner.

Bagi peguambela Roger Ng, kedua-dua wanita itu bukanlah partners in crime atau rakan jenayah!

Dengan lain perkataan, Roger Ng tidak terlibat dalam skim jenayah 1MDB ini. Semasa perbicaraan YB Pekan dalam kes SRC (anak syarikat 1MDB), dia pun kata dia tidak terlibat!

Insya-Allah bersambung…

Tiada ulasan: