"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS ucap takziah pada keluarga Beng Hock, reman pegawai SPRM

Ustaz Idris Ahmad

PAS Pusat mengucapkan takziah kepada keluarga mendiang Teoh Beng Hock diatas tragedi yang menimpa beliau selepas di soal siasat selama 11 jam oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam.

Kini ramai yang mempersoalkan sebab kematian Beng Hock yang sepatutnya mendaftarkan perkahwinan beliau pada hari ini. Oleh itu PAS mendesak pihak berkuasa untuk menyiasat kematian Beng Hock secara terperinci sama ada beliau benar-benar terjatuh secara sengaja atau tidak, atau pun ada pihak lain yang menyebabkan kematian beliau.

PAS memandang serius kes ini dan berharap agar semua pegawai SPRM yang terlibat dalam siasatan ke atas Beng Hock digantung tugas dan direman untuk soal siasat. Begitu juga saksi-saksi lain yang menjadi orang terakhir melihat beliau.

PAS mahu SPRM bekerjasama membersihkan nama mereka jika benar tiada pegawainya yang terlibat dalam kes kematian Beng Hock ini. PAS tidak mahu isu ini menjadi satu ketakutan buat rakyat dan memburukkan imej institusi penguatkuasaan negara.

Diharapkan pihak berkuasa dapat menyiasat perkara ini dengan telus dan satu Suruhanjaya Penyiasat Bebas perlu diwujudkan kerana ia melibatkan kematian orang awam yang ada hubung kait dengan organisasi Awam.

Kenyataan Media
Ketua Penerangan PAS Pusat

17 Julai 2009

Tiada ulasan: