"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isu Pasir: MB Tidak Goyah, Noh & Khir Berebut Pengaruh

Kecurian Pasir, isu yang cuba dimanipulasi pimpinan Umno Barisan Nasional terhadap Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim Ibrahim, sebaliknya memakan diri.

Semuanya kerana ada dua puak dalam Umno Selangor cuba menonjolkan diri menjadi jaguh demi kepentingan politik peribadi masing-masing.

Ini menjadikan Umno Selangor semakin berpecah belah ketika Pakatan Rakyat Selangor yang diterajui Khalid Ibrahim semakin teguh sekalipun digasak dari segenap sudut.

Kem Timbalan Ketua Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang, Datuk Seri Mohamed Khir Toyo, dilihat cuba melebar pengaruh.

Namun, kerajaan Selangor langsung tidak goyah dan cekal dalam mendepani serangan demi serangan yang tak kunjung habis.

Pimpinan Umno Selangor melanjutkan persengketaan politik sesama sendiri dalam menarik perhatian pimpinan Umno di peringkat persekutuan.

Sekalipun berdepan pentadbiran cemerlang Khalid Ibrahim yang berpaksikan kepentingan rakyat, Noh Omar dan Khir Toyo dilihat mengutamakan kuasa dan mendahulukan pengaruh.

Bercakap kepada TV Selangor, ADUN Sri Muda, Shuhaimi Shafie menyifatkan tindakan Dr Khir Toyo dan Noh Omar menyimpan angan-angan untuk menjadi ‘Menteri Besar’ selepas PRU 13.

"Inilah peluang yang ada pada kedua-dua pimpinan ini menonjolkan imej sebagai pimpinan utama di Selangor. Jika salah seorang daripada mereka dipilih dan mereka berharap dapat menjadi MB dalam PRU 13 akan datang. Itupun jika rakyat memberi mandat," katanya

"Kalangan pimpinan Umno boleh baca memang wujud keretakan dan kalau pun keretakan itu tidak kelihatan pada permukaan tetapi pada peringkat dalamnya, keretakan itu sudah ada," katanya.

Shuhaimi turut menegaskan kritikan Umno terhadap Khalid Ibrahim semata-mata atas landasan politik kuasa, bukannya mahu benar-benar membela rakyat.

Beliau berkata keretakan hubungan mereka mudah dikesan jika menelusuri tindak tanduk mereka kebelakangan ini.

Katanya, Noh Omar dilihat cuba mengangkat diri sendiri manakala Khir Toyo mengelak dari dipersalah lantaran kegagalan kerajaan pimpinannya sebelum ini mengurus kecurian pasir.

Kata Shuhaimi, Noh Omar dan Khor Toyo juga berlumba-lumba mahu mengkritik pentadbiran Pakatan Rakyat sekaligus menunjukkan perpecahan Umno amat ketara.

"Bila Khir Toyo melawat ke Kuala langat dan Dengkil, beberapa hari selepas itu Noh Omar pula sewa helikopter pergi ke kawasan Bestari Jaya, Batang Berjuntai dan Kuala Langat," katanya.

1 ulasan:

azman kamarul berkata...

Salam perjuangan.

Apa yang berlaku di dalam umno itu urusan mereka....bagi kita itu dia punya pasal.....kalau umno nak mamposs sekalipun...lantak dialah...peduli apa dengan umno.

Kita hanya runsingkan apa yang berlaku kepada isu perpaduang yang diwar-warkan oleh Muhyiddin dan Mufti umno tu! kerana ada di kalangan PAS yang "redha dipatuk ular tedung kali kedua.