"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Noh, Ezam Gerakkan Kempen Rampas Selangor

Umno Selangor memulakan kempen untuk merampas negeri Selangor dari Pakatan Rakyat bermula dengan perhimpunan aman di Shah Alam malam semalam.

Hanya 200 orang menghadiri ceramah bagi mendengar ucapan dari Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar dan penyimpan kotak-kotak rahsia, Senator Ezam Mohd Noor.

Ceramah malam semalam bertujungan untuk menghebohkan dakwaan berlaku salahguna kuasa dan penyelewengan dalam industri perlombongan pasir di Selangor.

Noh Omar mendakwa Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) telah disalahguna untuk membiayai jentera Pakatan Rakyat menghadapi pilihanraya akan datang.

Noh Omar juga mendakwa KSSB mengamalkan kronisma, dakwaan yang dibidas keras oleh Kerajaan Negeri.

Kerajaan Negeri Selangor menyanggah dakwaan-dakwaan Noh Omar dan berkata permit perlombongan hanya boleh diperoleh melalui tender terbuka, seraya membawa kepada pulangan royalti yang jauh lebih memberangsangkan.

Keseluruhan jumlah royalti dan keuntungan sebelum cukai yang diraih kerajaan negeri dan KSSB telah meningkat sebanyak 86.1 peratus dari RM4.39 juta pada 2007 dibawah BN kepada RM8.17 juta pada 2008 dalam masa sesingkat 9 bulan dibawah Pakatan Rakyat.

Bahkan, keuntungan industri pasir Selangor terus meningkat kepada RM13.76 juta pada 2009. Bagi suku pertama 2010 sahaja, Kerajaan Negeri telah mengaut sebanyak RM15.3 juta.

Barisan Nasional tumpas di negeri terkaya di Malaysia ini dalam pilihanraya umum ke-12, 8 Mac 2008, dan melipat-gandakan usaha untuk merampas Selangor selepas berjaya menggulingkan kerajaan negeri di Perak.

Tiada ulasan: