"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bila Muhyiddin menjerkah Najib

 Penarik Beca
Berita Malaysiakini hari ini bertajuk "Adnan: Utusan has to toe the party line" memetik Setiausaha Agung, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata:We have spoken to them. We are unhappy with certain things that they wrote. We told them, "please write responsibly and write the truth".
Dalam berita bertajuk "Umno tegur Utusan lebih bertanggungjawab" portal berita itu pula, Adnan dipetik berkata:Kita sudah beritahu mereka jangan tulis begitu... Wartawan perlu menulis dengan bertanggungjawab, gunakan fikiran supaya apabila kita tulis sesuatu, ia tidak menyakiti perasaan orang lain atau kaum lain.

Saya harap Malaysiakini tersalah petik. Jika tidak, kata-kata di atas bagaikan memberitahu kita bahawa:
1. Utusan Malaysia tidak menulis perkara yang benar - maknanya akhbar itu berbohong.
2. Utusan juga tidak menulis secara tidak bertanggungjawab - tak bertanggungjawablah maknanya.
3. Utusan tidak menulis menggunakan fikiran - orang Utara seperti saya kata "tak pakai akai". Tidak guna fikiran kalau tempat saya disebut "tak dak akai".
Fuh! Berat tu! Adakah Utusan kerjanya berbohong, tidak bertanggungjawab dan tak pakai otak?

Saya masih menanti penjelasan lanjut dari Adnan, Malaysiakini dan Utusan. Jika tidak ada, saya akan menerima bulat-bulat apa yang saya fahami dari kenyataan Adnan, yakni Utusan bohong, tidak bertanggungjawab dan tidak pakai otak.

Adakah anda rasa Utusan akan berubah dengan kenyataan-kenyataan seperti itu?

Cuba anda bayangkan jika Adnan, Datuk Seri Nazri Aziz, Khairy Jamaluddin malah Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri mencadangkan supaya Utusan diberi kata dua di dalam mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno. Jika perkara itu berlaku, sudah tentulah akan bingkas duta dan proksi Pribumi Perkasa Negara di dalam MT, Tan Sri Muhyiddin Yassin menentang cadangan itu.

Sudah tentulah pak yet Datuk Ibrahim Ali itu akan bangkit bagaikan Wira Perkasa dan meneruskan perjuangan Perkasa (ada orang kata Perkosa) di dalam mesyuarat MT. Walaupun tanpa songkok tinggi, Muhyiddin pasti akan berdemonstrasi di dalam mesyuarat MT untuk mempertahankan agenda ala-Perkasa Utusan. Walaupun perkataan muhyiddin bermakna 'penghidup ad-Din (Islam)", tetapi Muhyiddin Timbalan Perdana Menteri negara ini sesungguhnya adalah penghidup Perkasa dan segala agendanya termasuk di dalam Utusan.

Bila Muhyiddin menjerkah Najib, dengan statistik kekuatannya di dalam MT yang khabarnya hebat tak terlawan, pastilah Najib dan satu dua kerat ahli MT yang menyokongnya akan terkulat-kulat. Kalau tak terkucil dalam seluar pun dah kira nasib baik dah. Selepas itu, akan kita lihat lagi Adnan, Nazri dan lain-lain penyokong Najib terjerit-jerit dalam portal-portal berita seperti Malaysiakini dan Malaysian Insider.

Tidak ada tempat untuk suara hati mereka di dalam Utusan. Bukan sahaja Utusan, khabarnya di dalam Malay Mail pun tak ada. Alahai!

(Seseorang meminta saya mewar-warkan blog 
Muktamar PAS 2011)

Tiada ulasan: