"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Had laju bagi Muhyiddin: pembahagian kuasa di dalam Umno berbalik kpd Najib

Melissa Lee

Persamaan kuasa dalam Umno seolah-olah telah bertukar lagi, kali ini kembali kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang dijangka menghadapi cabaran kuat untuk jawatan presiden Umno dari timbalannya, Muhyiddin Yassin, tahun depan.



Tanda-tanda yang jelas terdapat selepas bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad yang berpengaruh secara terbuka menegur Muhyiddin atas dasar pendidikan, menunjukkan bahawa rakyat Malaysia boleh menganggap Najib untuk membatalkan keputusan TPM jika mereka mendapati ia tidak boleh diterima.

Muhyiddin telah memberi amaran keras bahawa beliau mahu memansuhkan PPSMI atau pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, dan kembali menggunakan bahasa pengantar Bahasa Malaysia.

Ramai yang menuduhnya dengan sikap menghasut dan cuba untuk mendapat mata lebih dengan pengundi Melayu dan ahli-ahli Umno yang akan datang berhimpun pada perhimpunan parti Disember nanti. Sesungguhnya retorik beliau untuk menekankan penggunaan Bahasa Malaysia sebagai perkara yang patriotik untuk menunjukkan imej perkauman.

Tetapi lebih teruk daripada itu, beliau memijak kaki Mahathir.

Bukan semua orang Melayu mahu memansuhkan PPSMI

Ia adalah bekas PM yang berusia 85 tahun yang telah memperkenalkan PPSMI, hanya beberapa bulan sebelum beliau bersara, meninggalkannya dengan pengganti beliau. Selain daripada NGO berkaitan Umno seperti Perkasa, sebahagian besar daripada kumpulan Melayu yang serius dan mantap termasuk jumlah yang besar daripada profesion perguruan telah bersifat lantang dalam tuntutan mereka untuk mengembalikan bahasa Melayu.

Walaupun begitu, terdapat jelas banyak orang profesional Melayu,terutama dari kawasan bandar, yang juga memilih bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar bagi kedua-dua mata pelajaran. Jika tidak, ia tidak akan begitu mudah bagi Mahathir untuk menyelamatkan Muhyiddin semula.

Sama seperti Najib, TPM telah berhati-hati untuk berada dalam terma yang baik dengan Mahathir. Najib sendiri telah cuba untuk merombak beberapa dasar-dasar Mahathir, termasuk dasar untuk meliberalisasikan ekonomi , tetapi terpaksa membatalkan rancangannya selepas Mahathir bergabung dengan Muhyiddin untuk memberi tekanan kepadanya.

Sebagai presiden parti yang sedia ada, Najib mempunyai peluang,walaupun tipis, untuk menangkis apa-apa cabaran dari Muhyiddin jika Mahathir kekal neutral. Tetapi jika Mahathir berpihak pada Muhyiddin, ia akan menjadi tirai penutup untuk PM. Ini adalah taktik yang telah digunakan oleh Mahathir untuk menjaga Najib dalam landasannya. Dan beliau juga menggunakannya terhadap Muhyiddin sekarang.

Tamparan di muka

Malah, komen terbaru Mahathir merupakan tamparan dimuka Muhyiddin. Ia kelihatan seperti Mahathir boleh kembali berpihak kepada Najib dalam pusingan terakhir perlumbaan. Ini sudah tentu akan memberikan petanda buruk bagi Muhyiddin, yang sudah dijangka dikritik oleh perwakilan Umno pada perhimpunan tahunan parti itu bulan depan. Tetapi ia tidak berakhir bagi TPM yang berusia 64 tahun tersebut.

Kini terdapat dua set spekulasi tentang bila pilihan raya umum akan diadakan. Ada yang berkeras ia diadakan pada bulan Disember. Lain-lain menegaskan bahawa Parlimen akan dibubarkan pada 9 Disember selepas perhimpunan Umno dan PU-13 akan diadakan pada bulan Januari.

"Letakkannya begini. Harimau tidak akan menukar belangnya. Mahathir telah dipanggil seorang yang bersikap perkauman dan yang pasti, beliau akan terus memainkan permainan ini untuk melagakan No.1 dengan No.2. Saya melihat PPSMI sebagai menjatuhkan seseorang. Mahathir tidak suka sesiapa sahaja untuk menghapuskan dasarnya tetapi beliau akan kembali kepada pendirian yang pro-nasionalis, bersikap perkauman dalam isu-isu lain tidak lama lagi." Naib Presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Najib boleh terus menjadi PM selepas PU-13, tetapi Mahathir masih akan berpihak lebih kepada Muhyiddin kerana yang itulah cara yang diingini Mahathir. Satu penggal satu orang, atau Mukhriz (anaknya) tidak boleh menjadi PM," pemerhati Umno memberitahu Malaysia Chronicle.
-Malaysia Chronicle-

Tiada ulasan: