"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terkini: Gelaran ‘Datuk’ Husam, Wan Rahim ditarik dan Rafizi dihukum penjara 30 bulan

Zulkifli Sulong
DUA pemimpin Amanah Kelantan, Husam Musa dan Wan Abdul Rahim Wan Abdullah memulangkan semula darjah kebesaran yang dikurniakan oleh Sultan Kelantan selepas diarahkan berbuat demikian oleh Istana Kelantan.

Husam dan Wan Abdul Rahim mendedahkan, mereka menerima surat dari Setiausaha Kerajaan Kelantan petang semalam yang memaklumkan Sultan Muhammad V berkenan menarik balik tauliah pelantikan yang membawa gelar Datuk Paduka.

"Menjunjung sebagaimana dititahkan, kami berdua telah mengembalikan Darjah Kebesaran dan surat pelantikan yang berkaitan kepada Yang Amat Berusaha Pengelola Istana Diraja pada hari ini, 7 Februari, 2018 di Istana Balai Besar.

"Kami mengambil kesempatan ini untuk sekali lagi menjunjung kasih dan mengulangi taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada ke bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhamad V," kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

Wan Rahim ketika dihubungi The Malaysian Insight berkata beliau menerima surat itu petang semalam kira-kira 5.15 petang.

"Ya saya terima surat itu semalam, dan pagi ini kami serahkan kembali (darjah kebesaran)," kata Wan Rahim yang merupakan pengerusi Amanah Kelantan.

Husam yang juga bekas exco kerajaan negeri kini pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kelantan dan juga penasihat Amanah Kelantan.

----------

Bocor akaun NFC: Rafizi, Johari dijatuhkan hukuman penjara 30 bulan


WAN ZAHARI ZALLEH

Rafizi dan peguamnya bercakap kepada wartawan selepas dijatuhkan hukuman hari ini.

Ahli parlimen Pandan, Rafizi Ramli dan Johari Mohamad dijatuhkan hukuman penjara 30 bulan selepas didapati bersalah oleh Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini atas dakwaan melanggar Akta Bank dan Intitusi Kewangan kerana membocorkan akaun National Feedlot Corporation (NFC).

Hakim Mahkamah Sesyen, Zamri Bakar berkata, pendakwa telah berjaya membuktikan kesnya tanpa keraguan yang munasabah.

“Pada analisa maksima, mahkamah mendapat pihak pembelaan gagal membangkitkan sebarang keraguan, bermakna pendakwa berjaya membuktikan kesnya tanpa keraguan munasabah,” kata hakim Zamri ketika membacakan keputusan itu.

Dalam kes berkenaan Rafizi Ramli dan Johari Mohamad (bekas kerani Public Bank) dituduh membocorkan maklumat kewangan ahli keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil dan beberapa syarikat milik mereka.

Dakwaan dibuat di bawah Akta Bank & Institusi Kewangan (BAFIA).

Hukuman maksimum di bawah akta tersebut ialah penjara 3 tahun, atau denda RM3 juta atau kedua-duanya sekali.

Johari dan Rafizi dijatuhkan hukuman 30 bulan penjara.

Menurut Rafizi dalam kenyataannya semalam, jika dijatuhkan hukuman bersalah, ada beberapa kemungkinan hukuman yang dijatuhkan ke atas beliau:

1) Penjara (lebih setahun) tetapi dibenarkan “stay of execution” dan tidak berjalan sehingga selesai proses rayuan.

2) Penjara (lebih setahun) dan tidak dibenarkan “stay of execution”, maka hukuman penjara berjalan serta-merta.

3) Penjara (lebih setahun) dan denda (mungkin RM300,000 ke atas). Hukuman penjara dibenarkan “stay of execution”, tetapi denda perlu dibayar serta-merta.

Tiada ulasan: