"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemenjaraan Rafizi, Johari bakal jadi obor ledakan rakyat tolak BN

AKMAL HAZIQ
Parti AMANAH Wilayah Persekutuan yakin pemenjaraan Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli dan bekas kerani Public Bank, Johari Mohamad akan menjadi obor motivasi kebangkitan dan ledakan rakyat untuk menolak Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

AMANAH menyifatkan Rafizi dan Johari sebagai lilin pembakar diri sendiri demi menyedarkan kerajaan dan rakyat tentang kebobrokan beberapa kerat pemimpin BN memanipulasikan dana negara untuk kepentingan peribadi yang menyimpang daripada objektif sebenar, Timbalan Pengerusinya, Tarmizi Mohd Jam dalam satu kenyataan.

“AMANAH Wilayah Persekutuan merakamkan rasa simpati yang amat sangat kepada Rafizi Ramli dan Johari Mohamad kerana dijatuhkan hukum penjara dua tahun setengah setelah didapati bersalah melanggar Akta Bank dan Intitusi Kewangan kerana membocorkan akaun National Feedlot Corporation (NFC), syarikat milik keluarga Ketua Wanita Umno, Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil.

“Hukuman penjara 30 bulan itu sebenarnya mengukuhkan lagi persepsi awam bahawa pemberi maklumat (whistleblower) di negara ini tidak dilindungi meskipun peranan mereka mustahak dalam mendedahkan skandal jenayah termasuk rasuah dan sekali gus, ia sebagai ‘mesej salah’ kepada rakyat dan dunia khususnya berhubung pemberi maklumat,” kata beliau.

Kata Tarmizi, rakyat negara ini sangat kesal apabila siasatan dan hukuman lebih tertumpu kepada mereka yang mendedahkan maklumat, berbanding usaha untuk menggerakkan penyiasatan menyeluruh terhadap maklumat salah laku dan penyelewengan wang rakyat melalui projek NFC yang didedahkan oleh Rafizi beberapa tahun yang lalu.

AMANAH kecewa kerana tiada perkembangan dan pendakwaan dibuat terhadap pemain skandal NFC yang sarat dengan kontroversi itu, malah tiada pengumuman hasil siasatan sebaliknya pendedah salahlaku dan pembocor maklumat bank pula yang meringkuk ke dalam penjara, jelasnya.

“Ini adalah satu hipokrasi, di mana mereka yang berjuang demi rakyat dan keadilan terus dizalimi, manakala mereka yang menghabiskan wang rakyat dari objektif sebenar bebas dan langsung tidak dikenakan apa-apa tindakan kerana semata-mata mereka menggenggam kuasa dan berselingkuh dengan BN yang sangat berkuasa.

“Apa yang menimpa Rafizi dan Johari itu, menggambarkan realiti sebenar situasi perundangan negara, seorang ahli dewan rakyat yang membongkar skandal berkait dana awam di penjara, manakala seorang pemimpin negara yang terpalit dengan skandal rasuah global bebas berleluasa dan berkuasa,” katanya lagi.

Tawaran Manifesto Pakatan Harapan untuk mereformasi undang-undang sedia ada sangat wajar menyemak semula Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 (Akta 711) ini, kerana pelaksanaan akta Bafia harus lebih fleksibel dan rasional merangkumi pelbagai aspek termasuk menekuni motif pendedahan dibuat, sambungnya.

“Sewajarnya mahkamah tidak statik menjadi pelaksana undang-undang yang “bendul” menjatuhkan hukuman hanya kerana akta dilanggar malah ia juga bukan kalkulator dalam melaksanakan hukuman, sebaliknya mahkamah adalah tempat untuk mencari keadilan dengan maksud adil yakni meletakkan sesuatu pada tempatnya.

“Pinjaman RM250 juta kepada NFC adalah dana khas untuk memastikan bekalan daging tempatan mencukupi dan pada masa yang sama akaun NFC bukan sekadar akaun persendirian atau korporat yang biasa, sebaliknya ia akaun duit rakyat maka wajar didedahkan segala perbelanjaannya jika timbul keraguan seperti dibangkitkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010.

“Laporan itu menyatakan dengan jelas keluarga Shahrizat mendapat pinjaman mudah RM250 juta dan tanah seluas 5,000 hektar di Gemas, Negeri Sembilan, namun sehingga kini rakyat tidak tahu status projek kontroversi NFC berkenaan,” kata beliau.

Tiada ulasan: