"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Duta khas bertaraf menteri satu pembaziran cukai rakyat

Malaysiakini 

Parti Sosialis Malaysia (PSM) mengkritik pelantikan semula beberapa duta khas Perdana Menteri bertaraf menteri yang disifatkan sebagai satu pembaziran wang negara.

Ahli Jawatankuasa Pusat PSM, Sharan Raj, berkata pelantikan itu adalah pembaziran dana awam ketika negara berdepan krisis ekonomi.

"Sebagai respon kepada pelantikan semula duta khas perdana menteri Malaysia. Duta khas untuk PM adalah pembaziran dana awam.

"Duta khas untuk PM itu bertindih kepada diplomat di Wisma Putra dan kedutaan asing Malaysia.

"Adalah hipokrit bagi kerja ahli politik untuk mensia-siakan cukai awam ketika orang ramai menderita dalam kemelesetan ekonomi," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, kerajaan Malaysia bersetuju mengekalkan tiga pemimpin parti politik negara sebagai duta khas perdana menteri seperti yang ditetapkan perdana menteri terdahulu, Muhyiddin Yassin.

Dalam kenyataan semalam, Pejabat Perdana Menteri (PMO) berkata persetujuan tersebut dicapai melalui mesyuarat pertama kabinet pada 1 Sept.

Tiga pemimpin parti politik terbabit ialah Presiden PAS Abdul Hadi Awang, Presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) Tiong King Sing dan Timbalan Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak Richard Riot Jaem.

Abdul Hadi merupakan ahli parlimen Marang yang diberikan kedudukan duta khas perdana menteri ke Timur Tengah, manakala Tiong (Bintulu) ke China, manakala Riot (Serian) ke Asia Timur.

Pelantikan ketiga-tiga ahli parlimen terbabit dibuat selepas Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dilantik sebagai perdana menteri kelapan Malaysia pada tahun lalu.

Sharan berkata, duta khas kepada perdana menteri diperkenalkan bekas perdana menteri, Najib Razak yang ketika itu bagi meyakinkan Samy Vellu untuk meletak jawatan sebagai presiden MIC.

"Samy Vellu meletak jawatan sebagai presiden MIC pada 6 Disember 2010 sebelum dilantik sebagai duta khas pertama untuk PM mulai 1 Januari 2011.

"Duta khas untuk PM menerima gaji RM 27,000 sebulan. Sejak 2011, 8 individu telah mengumpulkan gaji 330 bulanan berjumlah hampir RM9 juta," katannya.

Tiada ulasan: