"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar minta Amirudin jelaskan isu nyahwarta Hutan Simpan Kuala Langat pada parti

SITI NUR ZAWANI MISCON

Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim telah meminta Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari untuk memberi penjelasan terperinci berhubung aduan bahawa kerajaan negeri telah melakukan penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara (HSKLU).

Anwar berkata, Amirudin telah diminta untuk beri penjelasan perkara tersebut dalam pertemuan bersama pimpinan parti esok.

“Saya meneliti laporan dan aduan berkenaan tindakan Kerajaan Selangor yang telah melakukan penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara (HSKLU) pada bulan Mei yang lalu.

“Saya juga turut mengambil maklum bahawa Dewan Undangan Negeri Selangor telah menolak cadangan tersebut.

“Ingin ditegaskan keputusan yang dibuat ini masih belum dimaklumkan kepada pimpinan parti,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Anwar berkata, kepimpinan PKR sejak tahun lalu telah memaklumkan kepada Menteri Besar untuk membatalkan perkara tersebut.

Pada semalam, Exco Alam Sekitar Hee Loy Sian memaklumkan bahawa kerajaan Selangor bersetuju menyahwartakan Hutan Simpan Kuala Langat untuk dibangunkan

Menurutnya, jumlah keluasan yang dipersetujui adalah 54 peratus daripada 931.16ha yang dicadangkan lebih awal, selepas mengambil kira beberapa bantahan yang berbangkit.

Pengumuman itu telah menimbulkan ketegangan dengan beberapa pihak mempersoal keawajaran menyahwartakan tanah hutan simpan tersebut.

Tiada ulasan: