"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pakar Usuluddin, pemikiran Islam Prof Mohamad Kamil meninggal dunia

NASUHA RAHMAN

Pakar bidang usuluddin dan pemikiran Islam Profesor Dr Mohamad Kamil Abdul Majid telah meninggal dunia kira-kira 7.40 petang semalam di kediamannya.

Jenazah Allahyarham akan diuruskan pada jam 9.00 pagi ini di MDESJ dan difahamkan akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam USJ 22.

Allahyarham yang juga merupakan adik kepada Profesor Emeritus Datuk Dr Mahmood Zuhdi telah menyertai AMANAH pada 5 September 2020.

Presiden AMANAH Mohamad Sabu menyifatkan jasa beliau sangat besar dalam menghasilkan kajian berkait gerakan dan tokoh-tokoh tajdid yang menjadi rujukan kepada ramai pihak.

“Bagi pihak Parti Amanah Negara, saya mengucapkan takziah kepada keluarga beliau dan seluruh sahabat handai.

“Pemergian beliau satu kehilangan besar buat kami di Parti Amanah Negara. Semoga Allah kurniakan setinggi pengampunan dan ditempatkan bersama para solehin” katanya.

Naib Presiden AMANAH Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa telah menziarahi keluarga beliau malam tadi dan menyifatkan satu kehilangan besar dalam dunia Ilmuan Islam di negara.

Dr Kamil juga seorang Tokoh Akademik dan Pengasas Yayasan Usuluddin Malaysia telah bersara sebagai Profesor Madya dalam bidang Pengajian Islam di Universiti Malaya.

Beliau dilahirkan pada tahun 1950 di Kg Kayu Rindang, Melor Kota Bharu, Kelantan.

Mendapat lulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah dan Undang-undang daripada Yayasan Pengajian Tiinggi Islam Kelanta (YPTIK) dan Sarjana Muda Syariah daripada Universiti Al Azhar, Kaherah Mesir.

Kesarjanaannya dalam bidang falsafah dan Teologi Jabatan Pengajian islam UM dan bidang Pemikiran Islam (kerohanian) bagi ijazah Doktor falsafah, di Universiti Malaya.

Dalam pentadbiran akademik, pernah memegang jawatan Timbalan Dekan (Usuluddin), Ketua Jabatan (Dakwah dan Pembangunan Insan) dan Timbalan Pengarah (Hal Ehwal Pelajar di Akademi Pengajian Islam). Membantang kertas-kertas kerja di dalam dan luar negara.

Menjadi Anggota Ulama, Majlis Agama Islam kelantan (MAIK), Ahli panel Kajian Akidah JAKIM.

Juga terlibat dengan peristilahan (Agama) Dewan Bahasa dan Pustaka.

Dalam bidang penerbitan menghasilkan lebih 10 buah buku di samping berbagai artikel dalam jurnal tempatan dan antarabangsa.

Tiada ulasan: