"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Aktivis pembela OKU mati dibakar

AFP

Guadalajara: Seorang aktivis yang juga ibu kepada kanak-kanak autistik maut selepas dibakar, sehingga mencetuskan rusuhan yang mahu keadilan kepada mangsa, menurut pihak berkuasa Mexico.

Orang ramai bersama ahli keluarga Luz Raquel Padilla dikatakan dibakar individu tidak dikenali, menyertai protes yang diadakan di Zapopan, pada Khamis.

Luz Raquel Padilla, 35, adalah pembela hak asasi orang kurang upaya (OKU) maut selepas individu tidak dikenali membakarnya di Jalisco, menurut pejabat pendakwa raya pada Rabu.

Wanita itu disimbah dengan alkohol oleh tiga lelaki di sebuah taman di Zapopan sebelum dibakar, seperti dilihat saksi awam, menurut Pendakwa Raya Luis Joaquin Mendez.

Padilla yang terbabit dengan kumpulan I take care of Mexico disahkan maut di hospital pada Selasa selepas 90 peratus badannya terbakar.

Kes diklasifikasikan bunuh dan polis kini masih menyiasat motif kejadian dan memburu suspek.

Jiran Padiila, Sergio Ismael ditahan polis kerana menyebabkan kecederaan, ugutan serta jenayah dipercayai terbabit dalam kejadian sebelum ini, menurut Mendez.

Dia masih belum didakwa membunuh wanita itu, kata pendakwa raya.

Padilla pada Mei lalu menuduh lelaki itu mengugut dan menulis grafiti dengan mesej termasuk 'Saya akan membakar awak hidup-hidup' di dinding bangunan tempat mereka tinggal.

"Berapa lama saya perlu hidup dalam ketakutan bahawa sesuatu boleh berlaku kepada saya dan keluarga saya," katanya.

Padilla juga pernah memuat naik hantaran di media sosial mengenai sikap jirannya seperti mendengar muzik yang kuat sehingga menjejaskan kesihatan anaknya.

Beberapa tahun sebelum ini, dia juga pernah menjadi mangsa penderaan oleh bekas pasangannya.

Puluhan wanita berdemonstrasi di hadapan balai polis Zapopan pada Khamis, menuduh pihak berkuasa tidak bertindak dan tidak ambil peduli.

Tiada ulasan: