"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kita: Sejauh mana mampu Zaid tarik lebih ramai ahli?

Siasahdaily
Datuk Zaid Ibrahim telah berjaya menerajui sebuah parti, dinamakan Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air, Kita, yang sebelum ini dikenali Akim.

Seperti dijangka, Zaid akan meneruskan agenda liberalnya, dengan tindakan pertama menjadikan Kita parti berbilang kaum.
Parti baharu Zaid ini dikatakan akan menarik beberapa orang ahli berprifil tinggi PKR.

Dengan munculnya parti Kita, Zaid telah berjaya dengan jalan pintas, menubuhkan parti dan meletakkan diri dan partinya dalam peta politik tanah air, dan mengemukakan dirinya sebagai satu daripada kuasa ketiga.

Seperti ditulis SiasahDaily pada 18 November lalu, kuasa ketiga bakal menjadi satu harapan baharu untuk liberal di Malaysia:

"Gabungan liberal dalam kuasa ketiga ini menunjukkan realiti dalam politik, iaitu sistem dua gabungan sangat terhad ruang bergeraknya, kerana kepelbagaian kepentingan amat sukar untuk diterjemahkan melalui gabungan dua parti sahaja.

"Kemunculan kuasa ketiga berpotensi memperkuatkan lagi gerakan liberal di Malaysia - sama ada melibatkan Datuk Zaid Ibrahim atau tidak - yang kini bersedia memasuki gelanggang politik pilihan raya.

"Sekiranya gabungan ini cukup kuat, ia bakal mempunyai kuasa tawar-menawar yang cukup untuk menjadi satu penentu dalam penubuhan kerajaan pusat, satu kekuatan yang diharapkan oleh kumpulan ini."

Sama ada parti Zaid disertai ahli-ahli Gerakan Kebebasan Sivil Malaysia (Malaysian Civil Liberty Movement, MCLM) atau tidak, Kita akan mempunyai hubungan yang baik dengan gerakan itu, termasuk melibatkan perkiraan pilihan raya.

Tiada ulasan: