"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ancaman perisikan Israel terhadap Mesir, Jordan

Imran Al-Malizi
http://b.cdn.tendaweb.com/fckfiles/image/dunia_islam/jewsburnisraeliflag2.jpg
PADA hari Jumaat (9 Sept 2011) minggu lalu, para peserta demonstrasi Mesir telah melakukan kejutan apabila menyerbu masuk ke dalam Kedutaan Besar Israel di Kaherah.Mereka menemui sejumlah surat permohonan bekalan senjata dan perisikan serta sejumlah maklumat mengenai peta kekuatan Mesir.

Pada awalnya, mereka menuntut pengusiran duta besar Israel dari negara itu susulan terbunuhnya tujuh tentera Mesir yang terbunuh diserang oleh tentera Israel di Sinai beberapa minggu lalu.

Sebelum itu, para penunjuk perasaan berjaya mencabut bendera Israel dari bangunan kedutaan dan menggantikannya dengan bendera Mesir.

Dalam tuntutannya, penganjur demonstrasi itu meminta pemerintah Mesir, terutamanya kementerian pertahanan agar mengambil langkah tegas demi mengembalikan martabat negara Mesir.

Mereka menegaskan bahawa tiada kenyataan rasmi permohonan maaf dari pemerintahan Israel. Ini adalah satu penghinaan kepada kedaulatan negara Mesir.

Sebenarnya, sikap ego Israel dan jaringan perisikannya itu bukanlah perkara baru. Semenjak kemuncu- lannya secara haram pada tahun 1948, negara Israel tidak pernah rasa bersalah melakukan keganasan dan kekejaman terhadap kaum Arab dan Muslim di wilayah Palestin dan sekitarnya.

Betapa ramai orang-orang awam Jordan, Syria, Lubnan, Mesir dan Palestin yang terbunuh semenjak pendudukan Zionis terutamanya dalam Perang Enam Hari (1967). Sebelum peperangan, gerakan perisikan tentera dijalankan secara meluas.

Khalid Amayreh, seorang penulis berbangsa Palestin pernah menceritakan pada bulan April 1970, sekurangkurangnya 30 orang kanak-kanak Mesir telah terbunuh tanpa belas kasihan apabila sebuah pesawat Israel menggugurkan bom tepat mengenai sekolah rendah Bahr el Baqar di bahagian timur al-Sharqiyya.

Pesawat tentera tersebut dibekalkan oleh Amerika Syarikat. Beliau masih mengingati secara jelas peristiwa malang itu dan sehingga ke hari ini Israel tidak pernah memohon maaf atas kekejaman yang dilakukan.

Pada tahun 2006, tentera udara Israel menggugurkan bom klaster di udara Lubnan yang cukup untuk membunuh dan mencederakan 2-3 juta orang awam. Jumlah itu adalah separuh daripada dakwaan korban Yahudi dalam mitos Holocaust.

Pada tahun 2008-2009, Israel melancarkan operasi ketenteraan besar-besaran terhadap Gaza seperti yang telah diketahui umum. Sekatan ke atas Gaza itu menyerupai tindakan Nazi dalam kepungan Warsaw Ghetto (1940), wilayah jajahan Jerman di Poland.

Serangan udara dan darat yang dilancarkan itu telah mengorbankan ribuan nyawa, memusnahkan infrastruktur, bangunan, sekolah, kediaman dan mereka beralasan untuk menghapuskan keganasan.

Sememangnya Israel tidak akan memohon maaf. Sangat mendukacitakan, dalam suasana itu para pemimpin Amerika, Britain dan Kanada menegaskan bahawa "Israel berhak untuk mempertahankan keselamatan negara."

Orang-orang Arab dan Muslim tidak akan memaafkan Yahudi Zionis atas jenayah penghapusan etnik yang berterusan. Begitulah sebagaimana orang-orang Yahudi juga tidak dapat mengampunkan jenayah Nazi yang dikatakan membunuh 6 juta orang Yahudi dalam Perang Dunia Kedua.

Sememangnya, Zionis Israel selalu menggunakan mitos Holocaust untuk meraih simpati dunia dan menutup keganasan yang dilakukan oleh rejim itu. Sejarah yang dipelopori para sarjana Yahudi selalu memomokkan kebangkitan Nazi adalah sejarah hitam untuk seluruh umat manusia.

Bagi kebanyakan dunia Arab dan Islam, Zionis Israel berperanan seperti Nazi pada zaman ini. Jika benarlah Nazi melakukan jenayah perang, maka apa yang dilakukan oleh Zionis adalah lebih dahsyat lagi kerana mereka merampas sebuah negara secara paksa dan membunuh serta menghalau penduduk asalnya.

Perlu diingat, orang-orang Yahudi yang diusir dan dibunuh di Eropah bukanlah warga asal benua itu. Di bumi Palestin, Zionis Israel telah membunuh anak-anak kecil, merobohkan rumah-rumah, mengebom bandar-bandar, merun- tuhkan masjid-masjid dan penduduk dari kampung mereka.

Zionis Israel tidak tidak akan memohon kesemua jenayah yang dilakukan. Rejim itu percaya tindak tanduk mereka sejajar dengan misi mempertahankan keselamatan negara. Mereka bebas menjalankan aktiviti perisikan di mana-mana negara mendapat laluan oleh tempatan.

Sentimen anti-Israel menyala di Turki, Mesir, negara-negara dunia Islam tentu berlaku dengan asas faktor sejarah yang berlaku tempoh konflik ini bermula. Susulan kejadian pada lalu, wakil pertubuhan Amman, Murad Adhailiyah pemerintah Jordan untuk langkah serupa untuk membersihkan sarang perisikan Israel dari Amman.

Menurut beliau, sangat memalukan apabila pemerintah Jordan terus membiarkan Besar Israel terus berada di tengah suasana penodaan pencerobohan Israel terhadap kedaulatan negara Jordan.

Tiada ulasan: