"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sel Putik Mungkin Bukan Dari Dubur Saiful : Saksi Pakar


KUALA LUMPUR, 21 SEPT: Saksi ke empat, konsultan Molekular Genetesis, Dr Brian Mcdonald terus memberi sebab mengapa DNA "lelaki Y" yang ditemui dalam dubur pengadu Saiful Bukhari Adzlan mungkin bukan Anwar.

Brian turut menegaskan kemungkinan bahawa sampel putik yang diberikan kepada pihak makmal tidak diambil dari dubur Saiful.

Ini berikutan katanya pakar kimia Jabatan Kimia Malaysia (JKM) Dr Seah Lay Hong dan pembantu Dr Nor Aidora Saedon mengabaikan prosedur 'differential extraction" dalam ujiannya hingga menimbulkan keraguan DNA yang ditemui mungkin berasal dari sperma sel 'epitelium' (kulit).

“Awak kata DNA dari B10 boleh datang dari sel kulit Saiful sendiri?” tanya Yusof.

“DNA itu tidak memberitahu kita bahawa tiada air mani dari pengadu dari putik kapas,” kata Dr Brian.

Yusof kemudian bertanya balas kepada Brian akan dakwaan bahawa makmal JKM tidak mempunyai akreditasi ketika menjalankan ujian sampel DNA pada tahun 2008.

Katanya berdasarkan piawaian ISO17025 yang dikeluarkan agensi antarabangsa, akraditasi makmal JKM tamat pada 2011.

"Jadi apa isu yang anda cuba timbulkan dengan menyatakan makmal tidak ada akreditasi ketika melakukan ujian pada 2008?" soal Yusof.

Menurut Brian, proses 'differential extraction' perlu dilaksanakan untuk menyingkirkan sel-sel bukan sperma bagi memastikan DNA tersebut benar-benar datang dari air mani seseorang individu.

Justeru sekiranya pengasingan sel berjaya maka penggunaan slaid mikroskop juga perlu untuk memastikan sel sperma dan bukan sperma berjaya dipisahkan sepenuhnya kata beliau.

Namun Peguamcara Negara II, Datuk Yusof Zainal Abiden mencadangkan bahawa slaid tidak perlu digunakan sekiranya kesemua sel tersebut telah diasingkan melalui proses 'differential extraction'.

Beliau turut menunjukkan dokumen kepada mahkamah menyatakan "pencucian" sel epitelium tidak ‘perlu’ dilakukan tetapi hanya ‘dicadangkan’.

“Awak mengkelaskan eksperimen Dr Seah cacat kerana beliau tidak ‘membasuh’ sel epitelium?” tanya Yusoff.

“Saya beri keterangan berdasarkan apa-apa yang diberitahu Dr Seah. Dia kata dia tidak melakukannya,” jawab Brian.

Brian menyatakan pandangan bahawa terdapat dua akreditasi berbeza.

Mahkamah bersambung jam 2.15 petang.
-tvsnews-

Tiada ulasan: