"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cara Pamerkan Cinta Kepada Isteri

Tranungkite
1. Berikan isteri rasa selamat, elakkan diri menjadi agrasif.

2. Ucapkan ‘Assalamualaikum’ ketika pulang ke rumah. Ia akan menghalau syaitan keluar dari rumah kita.

3. Sabda Rasulullah, wanita itu diibaratkan sebagai kayu bengkok yang rapuh. Jika kita berkasar dengannya, ia akan patah. Jika kita biarkannya, ia tidak akan terus membengkok. Maka didiklah isteri dengan kasih sayang dan penuh kelembutan.

4. Apabila ingin menegur isteri, lakukan ditempat yang privasi dan tenang. Jangan sesekali menegur isteri di hadapan orang lain atau di tempat awam. Ia akan melukakan hati dan menjatuhkan maruahnya.

5. Sentiasa berlembut hati kepada isteri kita. Ia akan membuatkan isteri bertambah sayang kepada kita.

6. Sentiasa duduk disebelah isteri dan sentuh atau peluk badannya. Ia akan membuatkan hatinya tenang.

7. Elakkan marah, caranya adalah dengan sentiasa berwuduk. Sabda Rasulullah, jika kamu marah, pergilah berwuduk, jika belum reda, duduk, jika belum reda, maka berbaring.

8. Sentiasa kemas dan wangi kerana wanita sukakan kebersihan.

9. Jangan bersikap keras dan kasar, ia akan merosakkan hubungan kita dengan isteri. Sabda Rasulullah, “Lelaki yang paling baik di antara kamu adalah lelaki yang paling baik kepada isterinya”.

10. Sentiasa mendengar luahan dan kata-kata isteri. Jadilah pendengar yang baik kepada isteri tercinta.

Sumber: wanwma.com

Tiada ulasan: