"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ada apa dengan HARAPAN?

Hambali Abdul Latiff
Untuk apa Pakatan Harapan (HARAPAN) bertanding pada pilihan raya umum (PRU) ke-14?

Semata-mata menentang BN agar tidak memberikan laluan mudah untuknya mengawal Putrajaya, atau cuma test market sebagai mempersiapkan diri menyertai PRU ke-15?

Atau HARAPAN - yang kini dianggotai PKR, DAP, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) - memang bertekad tinggi, mahu menjatuhkan BN dan seterusnya memerintah Malaysia?

Sejarah membuktikan bahawa pakatan pembangkang - sebutlah apa nama dan bila pun - tidak pernah berjaya menewaskan BN untuk membentuk kerajaan di pusat.

PAS yang sebelum ini menyertai Angkatan Perpaduan Ummah menang di Kelantan sejak 1990 dan kemudian - bersama Pakatan Rakyat - di Kedah dan Terengganu, tetapi tetap seperti parti pembangkang lain, tidak mempunyai kekuatan untuk menjatuhkan BN.

DAP yang berjuang begitu lama dan kemudian disertai oleh PKR juga gagal menundukkan BN sejak 1999, walaupun PKR bertapak dengan teguh di Selangor. DAP pula kekal di Pulau Pinang.

Apabila adanya HARAPAN bersama dua muka baru iaitu AMANAH dan BERSATU, ditambah senario semasa politik di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Razak, ia membawa harapan baru.

Tetapi sekali lagi beberapa persoalan timbul, umpamanya:

Di sebalik menyebut mahu menumpaskan BN/Najib, PKR berterusan dengan pejuangan mahu menjadikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri walaupun tahu sejauh mana kekuatan sebenar mereka;
DAP sedar, sukar untuk pemimpinnya menjadi perdana menteri kerana kekangan perlembagaan dan persetujuan pihak istana;
AMANAH yang peranannya agak terhad dan dilihat hanya ‘bergema’ di Kelantan bagaikan menyertai pilihan raya akan datang untuk ujian awal semata-mata sebelum tampil lebih kukuh pada PRU ke-15; dan
Hanya PPBM jelas dengan misi mereka untuk menumbangkan BN dan mahu menggerakkan HARAPAN untuk menggantikan BN di Putrajaya.
Berikutan BERSATU begitu jelas matlamatnya, banyak pihak bimbang BN akan jatuh. Bagi yang mempunyai perasaan takut Anwar tidak menjadi perdana menteri jika BERSATU menjadi dominan, mereka berusaha untuk menggagalkan usaha ini.

Maka timbullah berbagai persoalan yang sengaja dibuat untuk mengeruhkan HARAPAN termasuk isu kononnya BERSATU mahu memimpin gabungan itu.

Logiknya Umno dicabar BERSATU

Ia dikatakan dibuat bagi menjayakan rancangan menggagalkan sokongan pengundi Melayu-Islam pada PRU akan datang.

Berbagai cerita direka, manakala realiti tidak diteliti demi menolak hasrat BERSATU yang berusaha memainkan peranan yang kurang dilaksanakan parti lain dalam HARAPAN sebelum ini.

Maka timbullah pendapat kononnya idea BERSATU mahu mencetuskan "tsunami Melayu" akan menggoncang dan memecahkan HARAPAN meski pun ada mempercayainya sebagai kunci untuk menumbangkan BN pada PRU akan datang.

Rasionalnya, BERSATU ditubuhkan bagi menggantikan Umno. Bermakna di mana kerusi yang dimenangi Umno - kerusi parlimen atau dewan undangan negeri (DUN) - sewajarnya ditandingi BERSATU.

Dengan kata lain, BERSATU tidak akan mengganggu kerusi yang dimenangi PKR atau PAS kerana faham ia masing-masing diperuntukkan kepada PKR dan AMANAH.

DAP pula memang terlepas daripada tuntutan bertindih kerana memang bertanding di kerusi majoriti bukan Melayu dan bukan Islam.

Berdasarkan kedudukan kerusi yang dimenangi oleh Umno ketika ini, ia berjumlah 88 daripada 112 kerusi dipertandingkan.

Tidakkah logik jika Umno dicabar oleh BERSATU - di sekurang-kurangnya 80 lokasi - dengan membiarkan kerusi lain di Sabah dicabar Parti Warisan Sabah?

Apakah BERSATU sudah menghebohkan berapa kerusi akan ditandinginya seperti dilakukann oleh PKR dan AMANAH? Jawabannya: belum.

Belajar daripada DAP

Dengan kedudukan jumlah kerusi Umno itu, tidakkah ini menggambarkan kemungkinan BERSATU akan bertanding kerusi yang dijangka akan dimenangi paling banyak?

Apakah ini boleh diterjemahkan bakal menjadikan BERSATU dominan dalam HARAPAN?

Berapa pula kerusi yang mahu ditandingi oleh PKR dan AMANAH?

Berdasarkan keputusan PRU ke-13 PKR menguasai 30 kerusi (daripada 99 kerusi yang ditandingi) manakala AMANAH kosong. Walaupun mereka mempunyai enam wakil di Dewan Rakyat, ia dimenangi atas tiket PAS.

Namun ini tidak bermakna tiada langsung rundingan boleh dibuat. Di mana dirasakan peluang menang adalah seimbang antara PKR, AMANAH, DAP ia boleh diputuskan secara musyawarah.

Justeru mengembar-gemburkan isu BERSATU mahu menjadi dominan dalam HARAPAN tidak perlu diluahkan di luar.

Belajarlah bagaimana DAP mampu memenangi hati pengundi Melayu dan bukan Melayu dan membawa hasilnya sangat membanggakan apabila memenangi 38 daripada hanya 51 kerusi yang ditandinginya.

Perundingan masih berlangsung bagi menentukan struktur kepimpinan HARAPAN dan ia ada kaitan dengan isu logo, manifesto dan akhirnya kerusi.

Soal siapa menjadi perdana menteri juga bukan sesuatu yang wajar dibahaskan secara terbuka oleh semua orang.

Ia perlu dikaitkan dengan misi mahu menjatuhkan BN atau mahu mengutamakan parti masing-masing.

Persoalan yang juga penting ialah, siapa wajar menerajui HARAPAN?

Apakah peluang HARAPAN menang menjadi lebih besar jika Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Mohamad Sabu, Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng akan menjadi peneraju utamanya?

Apakah rakyat khususnya orang Melayu yakin dengan kemimpinan utama PKR, AMANAH atau DAP untuk menerajui HARAPAN menumbangkan Najib?

Banyak pihak mengatakan jika PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad menerajui HARAPAN, orang Melayu akan berasa lebih yakin dan ‘tsunami Melayu’ akan berlaku.

Dibantu kekuatan yang ada pada PKR dan sokongan bukan Melayu dan bukan Islam daripada DAP dan AMANAH, BN akan berdepan gelombang yang mampu menghanyutkan mereka.

Ketika ini seeloknya jangan dipertikai parti mana menjadi dominan, atau kepimpinan bentuk apa wajar diwujudkan dalam HARAPAN. Paling penting, gerakan hendaklah dijuruskan kepada menjatuhkan BN dan Najib.

Jika semua parti dalam HARAPAN mempunyai kepentingan masing-masing dan masih bernostalgia dengan sejarah, ia tidak akan membawa gabungan itu ke mana-mana.

HAMBALI ABDUL LATIFF bekas wartawan, pengarang akhbar dan kini menjadi perunding media bebas

Tiada ulasan: