"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peniaga kecoh MDPP roboh pagar Pasar Besar Pasir Puteh (Gambar)

RAMLI HUSSIN
Lebih 200 peniaga Pasar Besar Pasir Puteh, kecoh apabila pihak Majlis Daerah Pasir Puteh (MDPP) bertindak meroboh pagar pasar lama itu pagi ini.

Usaha oleh pihak MDPP bersama beberapa anggota Unit Penguatkuasa bermula jam 9.00 pagi ini dan berakhir jam 9.30 pagi kira-kira setengah jam.
Mohd Badrul Yaacob
Timbalan Pengurusi Persatuan Peniaga Pasar Besar Pasir Puteh, Mohd Badrul Yaacob, berkata usaha MDPP untuk meroboh pagar pasar lama terbantut apabila lebih 200 peniaga keluar menghalang usaha itu.

Bagaimanapun kekcohan dapat dikawal oleh pihak polis dalam masa 30 minit sebelum kerja perobohan diteruskan MDPP.

Katanya dalam usaha menghalang usaha pihak MDPP meroboh pagar oleh peniaga hampir berlaku pergaduhan antara kami yang mana pihak penguatkuasa MDPP tidak menghirau rayuan kami.

“Kami peniaga terpaksa bertindak dengan apa cara sekali pun untuk menghalang usaha mereka.

“Kerana kes rayuan kami di mahkamah rayuan belum selesai lagi, dan ianya akan bermula sebut kes pada 11 Dec 2017 nanti.

“Jadi saya sangat mengharapkan agar pihak MDPP dapat menangguhkan usaha meroboh pasar lama ini sehingga kea selesai di mahkamah, katanya ketika ditemui Malaysia Dateline di pasar besar hari ini.

Mohd Badrul Yaacob berkata, pihaknya kecewa dengan sikap kerajaan negeri yang tidak menunaikan janji mereka yang mana mereka akan menyediakan tempat yang lebih selesa kepada kami.

“Nak suruh kami pindah tapi mengapa mereka menggunakan kekerasan tanpa menunggu keputusan mahkamah.

Sabarlah dulu dan saya memohon pihak MDPP menghormati mahkamah,” katanya.
Beberapa peniaga bertindak melarang pegawai MDPP untuk merobohkan kawasan pasar berkenaan.
Katanya, sebelum ini kerajaan negeri berjanji akan membina gerai yang sama luas seperti ukuran di pasar lam namun sebaliknya saiz gerai yang dibina di pasar Siti Hajar amat kecil saiznya.

Mohd Badrul berkata, jika mereka terus berdiam diri kami peniaga tidak akan berganjak untuk tidak berpindah ke pasar baru Siti Hajar.

“Kenapa daripada keluasan saiz daripada besar menjadi lebih kecil, jika demikian bagaimana kami semua mahu menjalankan perniagaan.

“Saya memohon agar pihak berkaitan turun padang tengok dan nilai sendiri apa yang ada dan berlaku kepada kami di sini,” katanya.

Mohd Badrul berkata, sepatutnya kerajaan negeri lebih prihatin dengan nasib yang dihadapi oleh peniaga di situ memandangkan mereka seratus peratus orang Melayu yang berpendapatan cukup makan sahaja.
Dikalangan peniaga hanya mampu memandang kerja perobohan dilakukan oleh MDPP pagi ini.

Tiada ulasan: