"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

HADI AWANG SUDAH JADI MACAM AHMAD MASLAN

Menjawab balik kritikan Tun Mahathir Mohamad bahawa dirinya tidak ada kepakaran dalam politik dan pentdabiran sehingga gagal memimpin Terengganu dahulu, sebaliknya dicadangkan lebih sesuai menjadi ustaz, Hadi Awang dengan bangganya menyatakan beliau ada kelulusan sarjana dalam politik Islam.

Saya ada sarjana dalam bidang politik Islam, sebab itu parti memberi kepercayaan untuk saya menjadi pemimpin dan Menteri Besar Terengganu, kata beliau.

Hadi juga menolak kegagalannya mentadbir Terengganu kerana beliau tidak ada kemahiran dalam politik dan pentadbiran negeri, tetapi melihatnya kerana ada campurtangan serta tekanan daripada kerajaan perseketuan ketika itu.

Sebelum ini, Hadi yang memulakan serangan kepada Tun Mahathir dengan mengatakan bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu tidak sepatutnya kembali ke arena politik dengan bertanding di Langkawi, sebaliknya hanya sesuai menjad doktor di klinik 1Malaysia saja.

Tun Mahathir kemudiannya membalas balik dengan mengatakan Hadi juga sepatutnya kembali menjadi ustaz saja kerana gagal memimpin Terengganu dahulu.

Tetapi, beliau mestilah menjadi ustaz yang betul dengan tidak mengkafirkan orang, kata Tun Mahathir lagi.
Nampaknya tidak tahan dengan serangan balas Tun Mahathir yang mencadangkan beliau hanya sesuai menjadi ustaz saja, Hadi lalu tampil memberitahu kelulusan sarjananya dalam bidang politik Islam itu.

Dengan ini, Hadi menjadi orang kedua dalam politik Malaysia, selepas Ahmad Maslan yang menunjukkan kelulusan akademiknya apabila terlihat hampir kalah dan gagal dalam berhujah dengan orang lain.

Ahmad Maslan, dalam sekian banyak respon dan jawapannya yang dilihat tidak cerdik dan dikecam ramai, pada 2013 pernah mengatakan “saya tidaklah bodoh, CGPA saya 3.85.”

Bermakna Hadi dan Ahmad Maslan, meskipun berlainan parti dan dalam jawatan yang berbeza, mereka sebenarnya ada persamaan yang serupa.

Orang lain, terutama dalam bidang politik, meskipun ramai lagi yang berkelulusan tinggi, tetapi tidaklah sampai membangga diri seperti Hadi dan Ahmad Maslan itu.

Apakah kelulusan sarjana dan CGPA yang tinggi dalam pelajaran menjadikan seseorang itu bijak dalam kerjaya?
Dr. Puad Zarkashi pun ada kelulusan PhD, tetapi adakah beliau pernah terlihat cerdik, pintar dan pandai di mata umum?

Tun Mahathir hanyalah berkelulusan doktor perubatan saja, tetapi kerjaya politik dan pentadbirannya ketika menjadi Perdana Menteri, bukan saja cemerlang, malah mengkagumkan dunia.

Jadi, adakah Hadi perlu bangga dengan kelulusan sarjananya itu atau sepatutnya berada sedih kerana kelulusan sedemikian rupa beliau masih berbuat banyak hal yang tidak wajar seperti mengkafirkan dan membaruakan orang lain sesuka hati?

Begitukah akhlak seseorang yang ada kelulusan sarjana dalam politik Islam?

– http://shahbudindotcom.blogspot.co.id

Tiada ulasan: