"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Proses agih kerusi lebih mudah tanpa Umno, kata pemimpin Bersatu

FMT Reporters

Rosol Wahid berkata, rundingan pembahagian kerusi dengan PAS akan menjadi lebih mudah kerana hanya membabitkan dua parti saja. (Gambar Bernama)

PUTRAJAYA: Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM, Rosol Wahid berkata, proses pengagihan kerusi parti itu dan PAS, khususnya di Terengganu, kini menjadi lebih mudah selepas Umno menolak kerjasama dengan parti pimpinan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin itu pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

“Ini bergantung kepada budi bicara pemimpin kedua-dua parti dan kita kena ada ‘give and take’ dan saya yakin perbincangan dengan PAS akan menjadi lebih mudah kerana hanya membabitkan dua parti saja, tetapi kalau ada Umno, kita kena bincang tiga penjuru, mungkin susah sikit.

“Umpamanya kalau satu guni beras nak bahagi dua pihak mudah sikit berbanding kalau mahu dibahagikan kepada tiga bahagian kepada tiga pihak berbeza,” kata timbalan menteri perdagangan dalam Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna itu selepas Inisiatif Pendigitalan Sektor Peruncitan di Pasar Tani Mega Putrajaya.

Terengganu mempunyai lapan kerusi Parlimen, dengan enam daripadanya dimenangi PAS pada PRU14, iaitu Marang, Kuala Terengganu, Setiu, Kuala Nerus, Dungun dan Kemaman, manakala Besut dan Hulu Terengganu dimenangi Umno.

Bagaimanapun, kerusi Parlimen Hulu Terengganu bertukar tangan selepas Rosol meninggalkan Umno dan menyertai PPBM.

Rosol berkata, ketiadaan Umno juga memudahkan PPBM dan PAS membahagikan kerusi dengan lebih adil dan saksama.

“Memang semua parti mahu kerusi yang lebih, tetapi kita rasa (ada) ruang untuk PPBM menambah bilangan kerusi Parlimen dan DUN yang akan ditandingi pada PRU15 nanti.

“Sebagai contoh PPBM Terengganu, kalau kita tiada calon untuk bertanding, baik kita beri kepada PAS, jika mereka boleh menang. Matlamat kita bukan hanya politik, malah bagaimana untuk memenangi kerusi berkenaan.”

Sementara itu, Rosol menyerahkan kepada pucuk pimpinan PPBM untuk menentukan sama ada beliau akan terus mempertahankan kerusi Parlimen Hulu Terengganu yang dimenanginya atas tiket Barisan Nasional pada PRU14.

“Jika mereka mahu saya lawan, saya akan terus bertanding. Jika pucuk pimpinan kata saya kena tarik diri, saya tidak akan bertanding kerana pada PRU lalu pun.

“Sebagai ahli politik, kita jangan terlalu bercita-cita tinggi. Kalau itu rezeki kita, tidak ke mana, kalau ia bukan rezeki saya, saya tidak akan bertanding pada PRU15.”

Tiada ulasan: