"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terkejut biji sagu RM400, pemuda pesan jangan lupa semak resit pembelian

MALAYSIA DATELINE

Seorang pemuda yang sering berbelanja RM400.00 lebih untuk membeli stok makanan bagi tempoh dua hingga tiga minggu, terkejut apabila mendapati perbelanjaannya kali ini berlebihan.

Ketika melakukan pembelian di pasaraya besar baru-baru ini, pemuda yang dikenali The Faiz Ibrahim agak sangsi kerana beliau harus membayar RM890.00

Beliau yang tinggal dengan emaknya tergamam sekejap melihat resit pembelian kerana paling banyak beliau berbelanjaa lebih kurang RM400 sahaja.

Walaupun beliau rasa tidak sedap hati dengan jumlah perbelanjaannya itu, beliau tetap membayar kepada juruwang dengan jumlah tersebut.

“So aku pun bayar jelah walaupun rasa tak sedap hati. Cashier tu cakap, sebab awak beli banyak, that’s why harga macam tu. Tapi aku still sangsi, dan bayar je dulu.

“After bayar aku memang usually akan check resit semula.

“Lepas check punya check, rupanya biji sagu yang harga RM1.40 ni, lepas scan jadi RM400. GILA BAPAK. Ini biji sagu Ayah Pin ke? Dasar biji sagu alam sebalik mata. Hahaha.

“Aku terus ke customer service dia dan alhamdulillah pihak Mydin terus refund balik duit aku RM400. Ni aku puji sebab aku rasa proses aku mintak refund tu, smooth je,” tulis beliau yang sebelum ini hanya membaca pengalaman seperti ini daripada orang lain.

Justeru, beliau meningatkan para pengguna jangan lupa semak resit pembelian sebaik sahaja selesai berbelanja agar tidak tertipu dan ditindas kerana bukannya muda untuk mendapatkan duit.

“Sometimes harga di barang lain, tapi lepas scan, jadi lain.

“Biarlah orang nak kata kita ni berkira ke, kedekut ke, yang penting kita jangan bayar untuk barang yang kita tak beli atau barang yang harganya lain dari yang kita sangka.

“Jangan ditipu dan ditindas sebab nak cari duit bukannya mudah.

“Jadi, tak kisah lah di mana-mana hypermarket korang beli, sila semak resit dan jadi bijak sikit. Sometimes ada error dalam sistem dan jangan sebab error tu, kita dianiaya,” katanya.

Tiada ulasan: